Amazon inför bildkarusell globalt – mot experternas råd

Bildkarusell på hemsidan för att sälja produkter? Nej, nej, nej, brukar konverteringsexperterna säga. Nu kör Amazon sliders på alla sina sidor.

Döm om vår förvåning när ingen mindre än Amazon har infört en "slider" eller en så kallad bildkarusell på sin startsida. Detta på alla sina sajter globalt.

En funktion som många konverteringsexperter gått hårt åt som något mycket dåligt att införa ur ett konverteringsperspektiv.

Annons

Kända för att testa allt

Samtidigt vet vi att Amazon är kända för att köra hundratals parallella tester i sin e-handel. Förändringar införs aldrig utan rigorösa tester och där resultatet ska öka försäljningen.

Att Amazon inför sliders på alla sina internationella sajter borde alltså vara ett slag i ansiktet på många konverteringsexperter.

Vi kontaktade John Ekman, Chief Conversionista på konverterteringsbyrån Conversationista. Han är en av de som varit emot att köra sliders på framsidan i en nätbutik.

- Egentligen är jag inte "emot" sliders. Jag är emot att de används slentrianmässigt utan att man utvärderar hur de fungerar, konstaterar John Ekman när vi konfronterar honom med Amazons sliders.

John Ekman menar på att det är annorlunda hur Amazon använder de sliders man nu infört globalt.

Varför tror du de introducerat en slider?

- Som Amazon använder den är det en helt annan sak. Som du kanske sett annonserar de inga produkter alls utan bara sina nya tjänster och gadgets. Amazon har relativt hög andel av av sina besökare till hemsidan. 30 procent är den siffra jag hört. Det vill säga de är "vaneshoppare" hos Amazon, googlar inte utan går direkt till Amazon med en ganska klar uppfattning om vad de söker. Därför är "produktpuffar" på startsidan inte så viktiga, säger John Ekman.

John Ekman menar att Amazons sliders har i syfte att öka medvetenheten om Amazons egna produkter, inte först och främst att sälja.

Annons

- När man exponerats för budskapet tillräckligt många gånger, så kanske man börjar fundera - "hm, vad är den där nya prylen egentligen", säger John Ekman med reservation för att det är hans syn på fenomenet.

John Ekman berättar också att de för de flesta av Conversationistas kunder har oerhört låg klickfrekvens på dessa bildkaruseller, när de testats. Hoppas man sälja något direkt via en slider ska det alltså vara en dålig idé, men att bygga varumärke ska vara en annan femma.

Annons