Annons

Amazon lånar ut pengar till kinesiska E-handlare

Amazon lånar ut pengar till kinesiska E-handlare

2015-06-29 11:26

Amazon expanderar sitt låneprogram, Amazon Lending, till Kina och ytterligare sju länder. En tjänst som gör det möjligt för små säljare att ta kortfristiga lån för att fylla på sina lager.

Amazon Lending lanserades 2012 och har hittills endast varit tillgängligt i USA och Japan. Nu är det dags att rulla ut tjänsten i Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Italien, Spanien och Storbritannien.

Amazon erbjuder tre- till sex månader långa lån, från 1000 dollar till 600 000 dollar. Det gäller dock inte alla säljare utan tjänsten erbjuds endast till utvalda säljare på Amazons plattform.

– Vi vet en hel del om våra säljare och deras verksamhet och bjuder endast in dem som vi tycker har de bästa förutsättningarna att växa, säger Peter Faricy, chef för Amazon Marketplace.

Ett sätt att växa tillsammans

Att låna ut pengar till säljare har blivit en allt mer vanlig företeelse och ett sätt för marknadsplatser som Amazon att locka till sig nya säljare och öka sina marknadsandelar. Även PayPal erbjuder anslutna säljare samma möjlighet och i Kina finns det också flera jättar som gör detsamma.

JD.com gör det via finansieringstjänsten, Jing Bao Bei, och ska inte ha lika hårda krav på vem som lånar pengar. Inte oväntat erbjuder Alibaba detsamma för säljare på marknadsplatserna Taobao och Tmall.

Annons
Annons

De båda kinesiska e-handelsföretagen har under året även lanserat egna Internetbanker som koncentrerar sig på privatpersoner, samt små och medelstora företag.

 

Källa: Reuters

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Annons
Annons
Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Annons
Annons
Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta