Amazon lanserar lyxbutik i Storbritannien

Nu ska Amazon utmana lyxbutikerna på nätet i Storbritannien. Med sin nya avdelning på sajten, Premium Store, ska nätjätten sälja mode från lite lyxigare märken som Armani, Gucci och Prada.

Hittills har Amazon mest gjort sig kända för att sälja stora volymer av böcker, elektronik och skönhetsprodukter till låga priser. För ett tag sedan flyttade man in modesajten Endless.com för att fokusera på en ny uppgraderad produktkategori inom kläder och mode. Nu ger man sig på allvar in i kampen med butiker som Net-a-Porter och MyWardrobe.com.

Premium Store som är en del av Amazon.co.uk, kommer att sälja mode från lite lyxigare märken som Giorgio Armani och Hudson Jeans. Man ska också ligga i förhandlingar med Gucci, Prada och Burberry. Alla är företag med ett starkt varumärke som inte har något intresse av sälja stora volymer till låga priser. Men det är inte heller tanken med Amazons nya avdelning.

Annons

– Den nya butiken sammanför det senaste modet från de hetaste märkena med vissa av våra favoriter när det gäller amerikanska jeansmärken. Förutom stora namn som 7 For All Mankind, erbjuder vi också kultmärken inom denim som Siwy. Det ger kunderna en stor bredd av designerstilar att välja mellan, säger Jessica Brown, chef för mode på Amazon.co.uk Ltd.

Finns planer på herrmode

Premium Store slog upp portarna samma dag som Storbritanniens variant av Cyber Monday som infaller en vecka efter originalet i USA. Inledningsvis kommer endast damkläder att finnas tillgängliga, men det finns planer att även sälja herrmode i framtiden. Alla köp i Premium Store inkluderar gratis leverans i Storbritannien och fria returer inom 30 dagar.

– Vi arbetar med ett växande antal spännande modemärken i Europa, det i takt med att efterfrågan från våra kunder ökar. Vi kommer regelbundet att lägga till nya märken och stilar så att kunderna kan hitta och köpa det senaste inom mode genom att klicka på en knapp, säger Francois Saugier, director, E.U. apparel på Amazon.

Många ställer sig frågande till om Amazon kan lyckas locka till sig kunder som är på jakt efter lyxvaror. Många av deras konkurrenter har väl anpassade sajter för att passa den typen av försäljning över nätet. Amazon själva hoppas att deras breda utbud av kunder kommer att hjälpa dem att ta klivet till ett lite mer exklusivt territorium.

 

Källor: Internet Retailer, FashionUnited

Annons
Annons