Annons

Amazon lockar butikskedjor med sin enorma kundbas

Amazon lockar butikskedjor med sin enorma kundbas

2014-02-26 09:43

Amazon uppvaktar just nu ett antal välkända butikskedjor för att locka dem till att sälja på sajten. Tanken är att de ska få tillgång till deras kundbas och trafik, samtidigt som e-handelsjätten i sin tur får tag i smaskig kunddata och kan göra sitt Prime-medlemskap än mer lockande.

Amazon ska enligt uppgifter ligga i samtal med ett tiotal stora välkända butikskedjor. Bland annat Neiman Marcus, Abercrombie & Fitch, J. Crew, Ralph Lauren och Lord & Taylor. Målet är att locka den här typen av varumärken och kedjor som sedan tidigare inte listat eller sålt sina produkter på sajten.

Amazon ska inte heller nu sälja produkterna utan de ska istället bara visas upp på sajten för att sedan länkas vidare till återförsäljarnas egna nätbutiker. På så vis skulle företagen få ta del av Amazons enorma kundbas och trafik, nästan 240 miljoner kunder.

E-handelsjätten i sin tur får tillgång till än mer kunddata och man kan även locka Prime-medlemmar med gratis två-dagarsfrakt från dessa kedjor och varumärken. Det trots att återförsäljarna i så fall skulle ordna och betala för leveranserna.

Och förutom att göra sitt Prime-medlemskap, som snart kan bli dyrare, mer intressant skulle det också innebära att Amazon fyller ett tomrum som man hittills har i sitt utbud på sajten.

Vän och konkurrent

Det nya upplägget skulle vara en förlängning av det samarbete som man har med mindre återförsäljare och butiker. De i sin tur betalar Amazon för eventuell trafik till sina sajter och en procent vid avslut.

Det nya samarbetet skulle troligtvis vara en modifikation av den modellen för att passa alla parter, och enligt olika källor skulle det kunna vara igång lagom till sommaren. Men för en del skulle ett sådant samarbete vara lite som att hoppa i säng med djävulen.
– De flesta återförsäljare ser Amazon både som en vän och konkurrent. En av utmaningarna med Amazon har varit att de kontrollerar produktplaceringen på sin sajt, utseendet och bilderna. Det är svårt för många återförsäljare att lämna över den kontrollen, säger Bruce Cohen, detaljhandelskonsult på Kurt Salmon.

Källa: WSJ

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta