Amazon och Asos spårar sina paket i realtid

Snart lanserar Amazon och Asos i Storbritannien en ny tjänst som ger deras kunder full koll på var deras leverans befinner sig. Med Follow My Parcel kan kunden följa sitt paket i realtid på en karta och nästan exakt förutse hur dags budbilen dyker upp.

Från och med den 5 augusti kommer Amazons Prime-kunder att kunna följa sina leveranser i realtid. Då kommer nämligen nätjätten att börja använda den nya tjänsten, Follow My Parcel, i samarbete med distributören Interlink Express/DPD.

Men man är inte den enda e-handlaren som tycker det här är en bra idé. Även Asos har planer på att använda sig av den nya tjänsten. Om de hinner före Amazon att lansera den återstår att se.

Annons

– Vi är mycket glada över Follow My Parcel. Det är en stor nyhet och kommer att vara till stor nytta för våra kunder. Att veta exakt när ett paket blir levererat hjälper våra kunder att planera sin dag, säger Asos vd Nick Robertson.

15 minuters marginal

Tidigare har distributören uppdaterat kunderna via sms när det återstår en dryg timme tills paketet levereras. Något man kommer fortsätta att göra men snart kan man även följa leveransen på en karta och nästan exakt få reda på när paketet når sin destination.

Tjänsten kommer att vara tillgänglig både på stationära datorer och mobila enheter och på kartan kommer man i realtid se vart fordonet befinner sig samt vilken plats i kön paketet har. Det nya systemet ska vara så pass exakt att man ska kunna förutse leveranstiden med max 15 minuters marginal.

Det ska också finns möjlighet att ändra mottagare på paketet eller ändra vart man vill ha paketet levererat om något oförutsett händer. Flera andra stora brittisk återförsäljare har också redan planer på att erbjuda den nya tjänsten till sina kunder.

Källor: The Verge, DPD

Annons