Bekräftat: Amazon pressar konkurrenterna hårt i Indien

Det gick bra för Flipkart innan Amazon gick in i landet.

Bloomberg rapporterar nu om något som vi varit inne på flera gånger den senaste tiden. Indiens ledande e-handlare Flipkart har problem och problemet heter Amazon.

Flipkart var ohotad etta i Indien och den e-handlare som kickstartade hela online-handeln i landet. Den senaste tiden har dock allt fler indikationer ifrån Amazon tytt på att de gör stora framsteg i landet. En utveckling som förstås påverkar Flipkart.

Annons

I Bloombergs artikel avslöjas flera av Flipkarts nuvarande problem och tillväxten ska ha stagnerat enligt tidningen.

App-only misslyckades

Vi rapporterade tidigare hur Flipkart funderade över att gå app-only. Det vill säga att stänga av webbsidan helt för att bara sälja via sina olika mobila applikationer.

Modesajten Myntra som numera ägs av Flipkart testade detta att gå app-only. I juni i år ska dock webbsidan återställts vilket måste ses som ett misslyckande för app-only strategin. Kunderna vill uppenbarligen fortfarande ha en webbsida och även kunna handla via en vanlig dator.

App-only ska dock inte vara Flipkarts största problem utan det är det faktum att Amazon verkar vara beredda att spendera jättesummor för att vinna den indiska marknaden. Sedan 2014 har man öronmärkt 5 miljarder dollar för den indiska e-handelsmarknaden och precis som i USA slår man upp distributinscentraler på löpande band i Indien.

Allt tyder på att Amazon vinner marknad

Oberoende analysföretag ser även indikationer på att Amazon inte bara pratar utan även verkar vinna allt fler kunder i landet. Redan under förra året ska Amazon gått om sina inhemska konkurrenter när det kom till antal besök under vissa månader. Analyser av paketflödena ifrån Amazon i landet ska även sätta e-handlaren i toppen tillsammans med Flipkart.

De aggressiva satsningarna i landet i kombination med att Flipkart gjort några felsteg och att marknaden för riskkapital torkat upp gör det svårare för Flipkart att försvara sig. Tidigare i år ska Morgan Stanley skrivit ner värdet på Flipkart ifrån 15 miljarder dollar till 11. Flera nyckelpersoner i företaget sägs även ha lämnat den senaste tiden.

Det sista slagfältet

Binny Bansal som är ny VD sedan sex månader tillbaka har dock inte gett upp utan omstrukturerar nu företaget för att stärka sig i konkurrensen med Amazon. Den slutliga striden sägs kunna ligga i logistiken då Indien är ett svårt land att hantera på denna punkten. Flipkarts lokala kännedom kan komma till dess fördel här, även om Amazon inte är några nybörjare när det kommer till logistik.

Annons
Annons