Annons

Amazon sätter press på Alibaba med nya fraktpriser

Amazon sätter press på Alibaba med nya fraktpriser

2016-06-17 13:49

E-handelsjätten gör det billigare för kinesiska e-handlare att skicka direkt till amerikanska konsumenter.

I takt med att e-handeln blir allt mer mainstream ökar även den gränsöverskridande e-handeln. Något som gör att allt fler får upp ögonen för att handla billigt direkt från Kina, och inte allt för sällan via någon av Alibabas marknadsplatser eller den mobila shoppingappen Wish.com.

Samtidigt blir det allt billigare att skicka produkterna världen över tack vare nya samarbeten. Bland annat har UPS och China Post lanserat ePacket, en tjänst som gör det möjligt för kinesiska e-handlare att skicka försändelser på upp till 1,7 kilo direkt till mottagare i USA för en billig peng.

Bara under 2012 hanterade ePacket mer än 27 miljoner försändelser från Kina, en siffra som garanterat blivit betydligt högre med åren. I ett försök att hänga med i utvecklingen sänker nu Amazon sina priser för att göra det enklare för kinesiska säljare att skicka till amerikanska konsumenter, skriver Internet Retailer.

Små och platta paket

Prissänkningen, som gäller små och platta produkter som ryms i ett större kuvert, till exempel usb-kablar och mobiltelefonskal, innebär att handlare endast betalar 1,61 dollar, lite drygt 13 kronor, för att skicka tre platta paket på max 30 gram vardera.

Annons
Annons

Det motsvarar en prissänkning med 67 procent jämfört med Amazons nuvarande priser. De nya priserna träder i kraft den 1 juli men gäller dock endast kinesiska e-handlare som använder sig av tjänsten "Fulfillment by Amazon Small and Light".

En tjänst som Amazon lanserade i USA sommaren 2015 och där man erbjuder fri leverans på en rad mindre och billigare produkter. Att man nu även gör den tillgänglig för kinesiska e-handlare, till ett lågt pris, är till stor del för att inte tappa försäljning till konkurrenter som Alibaba.

Till skillnad från ePacket, som har en leveranstid på drygt två veckor, lovar Amazon leverans inom fyra till åtta dagar.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius startar ny <nobr>e-handel</nobr>

Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius startar ny e-handel

"Ett internationellt projekt på sikt".

Annons
Annons
Han lämnar H&M för att bli Pulsens nya VD

Han lämnar H&M för att bli Pulsens nya VD

Mikael Vikman får toppjobb hos e-handelsleverantören.

Danmark har EU:s dyraste porto - Sverige under genomsnittet

Danmark har EU:s dyraste porto - Sverige under genomsnittet

"Kostnaden för att skicka brev och små paket är så groteskt höga".

PTS:

PTS: "Återstår en hel del arbete för postoperatörerna"

PostNords rapport visade på tydlig förbättring i både leverans och kundnöjdhet, men Post- och telestyrelsen har en annan åsikt.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kontroversiell <nobr>e-handlare</nobr> har startat upplevelsecentrum

Kontroversiell e-handlare har startat upplevelsecentrum

"Jättebra respons från hela Malmö".

Coca-Colas VD talar ut i media:

Coca-Colas VD talar ut i media: "E-handeln är ett problem"

Först hälsotrenden och nu e-handeln - Coca Cola har det inte lätt.

Vad andra <nobr>e-handlare</nobr> kan lära av nätbokhandelns uppgång och fall

Krönika: Vad andra e-handlare kan lära av nätbokhandelns uppgång och fall

Boktuggs chefredaktör om risken att bli utbytt om du inte följer med i utvecklingen.

Annons
Annons
Daniel Wellington fälls för mjölkbondes klockreklam

Daniel Wellington fälls för mjölkbondes klockreklam

Att tagga inlägget med #samarbete räckte inte.

Fröer på nätet - trenden som växer så det knakar

Helgläsning: Fröer på nätet - trenden som växer så det knakar

Branschen både sår och skördar ständigt nya miljoner.

<nobr>E-handelskonferensen</nobr> som satsar allt på upplevelsen

E-handelskonferensen som satsar allt på upplevelsen

Häng med när Ehandel.se besökte Världens Farligaste Möte.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Cowab AB söker:

E-commerce Manager

BRL Electronics söker:

Content Coordinator - Norge

Man of a Kind söker:

Digital Marketer (Social Commerce)

Jollyroom AB söker:

Inköpare Leksaker

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem