Annons

Amazon sätter press på Alibaba med nya fraktpriser

Amazon sätter press på Alibaba med nya fraktpriser

2016-06-17 13:49

E-handelsjätten gör det billigare för kinesiska e-handlare att skicka direkt till amerikanska konsumenter.

I takt med att e-handeln blir allt mer mainstream ökar även den gränsöverskridande e-handeln. Något som gör att allt fler får upp ögonen för att handla billigt direkt från Kina, och inte allt för sällan via någon av Alibabas marknadsplatser eller den mobila shoppingappen Wish.com.

Samtidigt blir det allt billigare att skicka produkterna världen över tack vare nya samarbeten. Bland annat har UPS och China Post lanserat ePacket, en tjänst som gör det möjligt för kinesiska e-handlare att skicka försändelser på upp till 1,7 kilo direkt till mottagare i USA för en billig peng.

Bara under 2012 hanterade ePacket mer än 27 miljoner försändelser från Kina, en siffra som garanterat blivit betydligt högre med åren. I ett försök att hänga med i utvecklingen sänker nu Amazon sina priser för att göra det enklare för kinesiska säljare att skicka till amerikanska konsumenter, skriver Internet Retailer.

Små och platta paket

Prissänkningen, som gäller små och platta produkter som ryms i ett större kuvert, till exempel usb-kablar och mobiltelefonskal, innebär att handlare endast betalar 1,61 dollar, lite drygt 13 kronor, för att skicka tre platta paket på max 30 gram vardera.

Annons
Annons

Det motsvarar en prissänkning med 67 procent jämfört med Amazons nuvarande priser. De nya priserna träder i kraft den 1 juli men gäller dock endast kinesiska e-handlare som använder sig av tjänsten "Fulfillment by Amazon Small and Light".

En tjänst som Amazon lanserade i USA sommaren 2015 och där man erbjuder fri leverans på en rad mindre och billigare produkter. Att man nu även gör den tillgänglig för kinesiska e-handlare, till ett lågt pris, är till stor del för att inte tappa försäljning till konkurrenter som Alibaba.

Till skillnad från ePacket, som har en leveranstid på drygt två veckor, lovar Amazon leverans inom fyra till åtta dagar.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
<nobr>E-handlarnas</nobr> inredningsfavorit får nya delägare

E-handlarnas inredningsfavorit får nya delägare

Ska etablera ny e-handelsplattform.

Annons
Annons
Paul Fischbein gör comeback med ny vitvaruhandel

Paul Fischbein gör comeback med ny vitvaruhandel

Lanserar konkurrent till Tretti.se.

Pierce krossade målet och ökade med 190 miljoner

Pierce krossade målet och ökade med 190 miljoner

Omsatte 618 miljoner kronor förra året.

Skarp kritik mot Kinafusket: "Man blundar för alltihop"

Elektronikbranschen har fått nog av att konkurrera på olika villkor.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Weld skalar upp - rekryterar från Google och NetOnNet

Weld skalar upp - rekryterar från Google och NetOnNet

Stärker upp med säljchef och rådgivare.

Omniföretag fick en miljon medlemmar på under ett år

Omniföretag fick en miljon medlemmar på under ett år

"Ett sätt för oss att stärka vårt erbjudande både i butik och på nätet".

Annons
Annons
Kampanjchef lämnar CDON för toppjobb hos CoolStuff

Kampanjchef lämnar CDON för toppjobb hos CoolStuff

Blir företagets nya CRM Manager.

Nytt coworking space planerar <nobr>e-handelspark</nobr> i Jönköping

Nytt coworking space planerar e-handelspark i Jönköping

"Spännande koncept för e-handelsbolag".

Anklagelser om regelfusk efter uteblivna Kina-miljarder

Anklagelser om regelfusk efter uteblivna Kina-miljarder

"Rent strikt är det fel".

3
NA-KD tar in 360 miljoner för att snabba på global expansion

NA-KD tar in 360 miljoner för att snabba på global expansion

Omsatte 400 miljoner förra året.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sandqvist söker:

Fotograferande Online Content Coordinator

Musti Ja Mirri söker:

E-commerce Manager

Hatstore söker:

Fotograf/Art Director

Caliroots söker:

E Commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta