Amazon sätter press på Alibaba med nya fraktpriser

E-handelsjätten gör det billigare för kinesiska e-handlare att skicka direkt till amerikanska konsumenter.

I takt med att e-handeln blir allt mer mainstream ökar även den gränsöverskridande e-handeln. Något som gör att allt fler får upp ögonen för att handla billigt direkt från Kina, och inte allt för sällan via någon av Alibabas marknadsplatser eller den mobila shoppingappen Wish.com.

Samtidigt blir det allt billigare att skicka produkterna världen över tack vare nya samarbeten. Bland annat har UPS och China Post lanserat ePacket, en tjänst som gör det möjligt för kinesiska e-handlare att skicka försändelser på upp till 1,7 kilo direkt till mottagare i USA för en billig peng.

Annons

Bara under 2012 hanterade ePacket mer än 27 miljoner försändelser från Kina, en siffra som garanterat blivit betydligt högre med åren. I ett försök att hänga med i utvecklingen sänker nu Amazon sina priser för att göra det enklare för kinesiska säljare att skicka till amerikanska konsumenter, skriver Internet Retailer.

Små och platta paket

Prissänkningen, som gäller små och platta produkter som ryms i ett större kuvert, till exempel usb-kablar och mobiltelefonskal, innebär att handlare endast betalar 1,61 dollar, lite drygt 13 kronor, för att skicka tre platta paket på max 30 gram vardera.

Det motsvarar en prissänkning med 67 procent jämfört med Amazons nuvarande priser. De nya priserna träder i kraft den 1 juli men gäller dock endast kinesiska e-handlare som använder sig av tjänsten "Fulfillment by Amazon Small and Light".

En tjänst som Amazon lanserade i USA sommaren 2015 och där man erbjuder fri leverans på en rad mindre och billigare produkter. Att man nu även gör den tillgänglig för kinesiska e-handlare, till ett lågt pris, är till stor del för att inte tappa försäljning till konkurrenter som Alibaba.

Till skillnad från ePacket, som har en leveranstid på drygt två veckor, lovar Amazon leverans inom fyra till åtta dagar.

Annons