Annons

Amazon sätter press på Alibaba med nya fraktpriser

Amazon sätter press på Alibaba med nya fraktpriser

2016-06-17 13:49

E-handelsjätten gör det billigare för kinesiska e-handlare att skicka direkt till amerikanska konsumenter.

I takt med att e-handeln blir allt mer mainstream ökar även den gränsöverskridande e-handeln. Något som gör att allt fler får upp ögonen för att handla billigt direkt från Kina, och inte allt för sällan via någon av Alibabas marknadsplatser eller den mobila shoppingappen Wish.com.

Samtidigt blir det allt billigare att skicka produkterna världen över tack vare nya samarbeten. Bland annat har UPS och China Post lanserat ePacket, en tjänst som gör det möjligt för kinesiska e-handlare att skicka försändelser på upp till 1,7 kilo direkt till mottagare i USA för en billig peng.

Bara under 2012 hanterade ePacket mer än 27 miljoner försändelser från Kina, en siffra som garanterat blivit betydligt högre med åren. I ett försök att hänga med i utvecklingen sänker nu Amazon sina priser för att göra det enklare för kinesiska säljare att skicka till amerikanska konsumenter, skriver Internet Retailer.

Små och platta paket

Prissänkningen, som gäller små och platta produkter som ryms i ett större kuvert, till exempel usb-kablar och mobiltelefonskal, innebär att handlare endast betalar 1,61 dollar, lite drygt 13 kronor, för att skicka tre platta paket på max 30 gram vardera.

Annons
Annons

Det motsvarar en prissänkning med 67 procent jämfört med Amazons nuvarande priser. De nya priserna träder i kraft den 1 juli men gäller dock endast kinesiska e-handlare som använder sig av tjänsten "Fulfillment by Amazon Small and Light".

En tjänst som Amazon lanserade i USA sommaren 2015 och där man erbjuder fri leverans på en rad mindre och billigare produkter. Att man nu även gör den tillgänglig för kinesiska e-handlare, till ett lågt pris, är till stor del för att inte tappa försäljning till konkurrenter som Alibaba.

Till skillnad från ePacket, som har en leveranstid på drygt två veckor, lovar Amazon leverans inom fyra till åtta dagar.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

"Det är galet kul att se effekten".

Annons
Annons
Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Vill utmana "gamla fördomar och oemotsagda myter" med sina "återälskade" kläder på nätet.

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handlaren blir majoritetsägare i sin logistikarm.

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på <nobr>e-handel</nobr>

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på e-handel

"Ser oss själva som en hundra år gammal startup".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Det globala familjeföretaget, som utvecklat en helt egen plattform, slår nu alla rekord.

Begagnat är Amazons nya bransch

Begagnat är Amazons nya bransch

Egen certifiering ska säkerställa att gamla produkter känns som nya.

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Uppköpserbjudande på 42 miljarder kronor.

Annons
Annons
Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

I en unik serie ska vi få följa Rikard Westbergs nya tillvaro som Strumpkungen. Missas på egen risk!

14
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Landsansvarig för Onlinemarknadsföring Sverige

Stor&Liten AB söker:

Kreativ och driven Online Marketing Manager

Pen Store (G Group AB) söker:

Kundtjänst + Content manager till Pen Store

Jollyroom AB söker:

Webbanalytiker till e-handelsbolaget Jollyroom i Göteborg

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem