Annons

Amazon sätter press på Alibaba med nya fraktpriser

Amazon sätter press på Alibaba med nya fraktpriser

2016-06-17 13:49

E-handelsjätten gör det billigare för kinesiska e-handlare att skicka direkt till amerikanska konsumenter.

I takt med att e-handeln blir allt mer mainstream ökar även den gränsöverskridande e-handeln. Något som gör att allt fler får upp ögonen för att handla billigt direkt från Kina, och inte allt för sällan via någon av Alibabas marknadsplatser eller den mobila shoppingappen Wish.com.

Samtidigt blir det allt billigare att skicka produkterna världen över tack vare nya samarbeten. Bland annat har UPS och China Post lanserat ePacket, en tjänst som gör det möjligt för kinesiska e-handlare att skicka försändelser på upp till 1,7 kilo direkt till mottagare i USA för en billig peng.

Bara under 2012 hanterade ePacket mer än 27 miljoner försändelser från Kina, en siffra som garanterat blivit betydligt högre med åren. I ett försök att hänga med i utvecklingen sänker nu Amazon sina priser för att göra det enklare för kinesiska säljare att skicka till amerikanska konsumenter, skriver Internet Retailer.

Små och platta paket

Prissänkningen, som gäller små och platta produkter som ryms i ett större kuvert, till exempel usb-kablar och mobiltelefonskal, innebär att handlare endast betalar 1,61 dollar, lite drygt 13 kronor, för att skicka tre platta paket på max 30 gram vardera.

Annons
Annons

Det motsvarar en prissänkning med 67 procent jämfört med Amazons nuvarande priser. De nya priserna träder i kraft den 1 juli men gäller dock endast kinesiska e-handlare som använder sig av tjänsten "Fulfillment by Amazon Small and Light".

En tjänst som Amazon lanserade i USA sommaren 2015 och där man erbjuder fri leverans på en rad mindre och billigare produkter. Att man nu även gör den tillgänglig för kinesiska e-handlare, till ett lågt pris, är till stor del för att inte tappa försäljning till konkurrenter som Alibaba.

Till skillnad från ePacket, som har en leveranstid på drygt två veckor, lovar Amazon leverans inom fyra till åtta dagar.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.