Annons

Amazon ska vara ett helvete för de som jobbar där

Amazon ska vara ett helvete för de som jobbar där

2015-08-17 08:46

Efter att Amazons lager fått kritik för dåliga arbetsförhållanden målas nu en bild upp av att skrivbordsjobben kan vara minst lika hemska.

New York Times har granskat nätjätten Amazon och denna gång gäller det inte bara lagerverksamheten som flera gånger blivit kritiserad för dåliga förhållanden. Utan även skrivbordslandskapen hos Amazon sägs vara mycket pressade.

Det ska vara ett enormt fokus på att prestera hos Amazon och jobbet sägs komma före allt annat. De som inte presterarar tvingas ut ifrån företaget och det spelar ingen roll om det handlar om sjukdom eller någon som sörjer. Kulturen sägs vara stenhård och oförlåtande.

En tidigare anställd säger att han sett nästan alla på hans avdelning gråta någon gång. Ett uttalande som förstås inte sätter Amazons arbetsplats i speciellt bra ljus.

Samtidigt som media sprider New York Times artikel har det framkommit personliga reflektioner ifrån anställda där man inte håller med om bilden som tidningen målar upp.

Inte första gången

Det ska dock noteras att e-handelsjätten anställer över 150 000 tusen människor så det lär garanterat vara olika förutsättningar på olika arbetsplatser inom företaget.

Annons
Annons

Amazon har dock flera gånger tidigare fått kritik kring sina distributionscentraler där arbetare i princip liknats vid slavar. New York Times artikel är inte heller den första där företaget får kritik kring andra delar av verksamheten som inte involverar lagrena.

Den generella bilden som sprids är att Amazon är ett fantastiskt företag, så länge man inte jobbar där. Nätjätten sägs vilja klämma ur det allra bästa ur sin arbetare, både på golvet och högre upp i hierarkin, och har utarbetade och potentiellt icke humana metoder för att nå detta mål.

 

Du finner New York Times artikel här.
Här är två anställdas svar på artikeln.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta