Annons

Amazon slopar fri frakt till Sverige och andra länder

Amazon slopar fri frakt till Sverige och andra länder

2014-04-04 15:32

Nyligen höjde Amazon priset på sitt populära Prime-medlemskap. Höjda fraktpriser tros vara en av orsakerna till detta. Nu har e-handelsjätten även slopat möjligheten till fri frakt för flera EU-länder när kunder handlar från Amazons brittiska nätbutik.

Amazon har sedan en tid tillbaka erbjudit fri frakt till Sverige och ett antal andra EU-länder om man handlat för mer än 25 pund från Amazon.co.uk. Tjänsten kallas "FREE Super Saver Delivery" men försvann igår den 3 april, för länderna Belgien, Danmark, Finland, Gibraltar, Island, Luxemburg, Nederländerna, Polen, Portugal och Sverige.

Amazon har nyligen även höjt priset på medlemskapet Prime och där spekulerades det i att höjda fraktpriser kan ha varit en av anledningarna. Om det är det som spelat in även här, eller om den fria frakten till dessa EU-länder hela tiden varit tänkt som ett sätt för kunder att få upp ögonen för Amazons brittiska sajt, vet vi inte.

Logistiken har ändrats

Men att det handlar om fraktkostnader och i slutändan lönsamhet är ingen långsökt gissning. Och att Amazon höjde priset, från 79 dollar per år, till 99 dollar för sitt Prime-medlemskap, är kanske inte heller så konstigt.

Priset har nämligen legat stilla sedan tjänsten lanserades för nio år sedan, en tid då verksamheten förmodligen såg mycket annorlunda ut. Idag satsar Amazon bland annat på många lagercentraler utspridda över världen, istället för en mer central lösning.

Det finns även de som spekulerat i att höjningen beror på att Amazon har planer på att baka in ytterligare tjänster i medlemskapet den kommande tiden. Något som däremot inte verkar vara på gång med tanke på deras senaste lansering av sin egen TV-box, Fire TV.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Jimmy Öström
2014-04-05 01:14

Lite tråkigt att dom tagit bort fri frakt över 25 pund till Sverige.

Men köper man t.ex. en parfym för 60 pund kostade frakten 1.95 pund och gud nåde om man skulle beställa hem 4 stycken toners (som man inte alls gör utan man beställer dessa från www.tonerlagret.se såklart) så skulle frakten bli 12.5 pund för 4 st toners.

Jag kommer fortsätta handla, kommer tycka det är tråkigt men kommer ändå fortsätta handla på Amazon (allt utom toners såklart.......Host)

friedrich
2014-04-05 10:40

Allt som rör amazon är spännande.
25 pund var en lågt satt gräns, spontant kan man tycka att de kunde ha höjt gränsen istället för att ta bort den helt tex gräns vid 50-60 pund.

Ser inte riktigt vad medlemskapsfrågan har med freeshipping till sverige att göra?

De har onekligen varit ett mkt bra alternativ för konsumenter i sverige, rimligtvis borde man tappa en aning i attraktivitet nu.

Vad kan nästa drag bli? Fullskalig lansering i sverige, känns som en liten marknad dock, en marknad som man kan hantera via co.uk om än inte med samma genomslag.

Jimmy Öström
2014-04-05 11:32

Jag håller med friedrich. En lansering i Sverige känns ju längre bort nu när man HELT tagit bort en fraktfri gräns.

Parvelito
2014-04-05 16:29

Amazon håller på att se över sina hål i skrovet. Man har inte råd att förlora pengar på svenska kunder, som ändå är en ytterst liten andel av deras kundstock.

Jag tror att Amazon börjat se att framtidens vinster kanske inte ligger i att kränga grejer, utan istället leverera innehåll som e-böcker, digital musik, film och TV.

Det tar kanske ett decennium eller två att styra om skutan helt, men de åtgärder man vidtagit senaste tiden tyder på att man inte ser lika ljust på framtiden längre vad gäller försäljning av fysiska varor.

friedrich
2014-04-06 19:58

Svårt att tro att de inte tror på distribution av fysiska varor. Deras etableringar av nya distributionscenter rimmar inte direkt med det.
Världens största ehandlare ska alltså inte tro oå sitt koncept?

Att de siktar på att tjäna pengar även på digital distribution av vara det månde behöver inte betyda att man inte tror på fysisk distribution.

Att de ser över kostnader är naturligt, men att man utifrån det ska komma till en slutsats att fysisk distribution inte är framtiden det köper jag inte. Jag kan dock skriva under på att framtida vinstmarginaler knappast kommer vara höga, att enbart tjäna pengar på den fysiska varan är inte lätt, inte ens för de stora drakarna.


Och så lite humor

http://m.quickmeme.com/p/3vur4q

Ser fram emot nästa blogg spaning parvelito, alltid lika intressanta.

Parvelito
2014-04-07 12:27

De kommer säkert hålla på med fysiska varor länge än, och rent av öka försäljningen. Men jag tror att Amazon ser det som alla andra också ser. Transportföretagen tjänar mer på att distribuera paketen än vad Amazon tjänar på att sälja och packa. Google tjänar mer pengar för varje person de skickar till Amazon, än vad Amazon själva tjänar på dem. Att hela tiden skala upp verksamheten är mycket dyrt och frestar på organisationen. Trots att man betalar sin personal ganska usla löner och har rätt dåliga villkor i övrigt så tjänar man inte pengar.

Att göra jobbet är inte värt något. (Det är egentligen inte specifikt för Amazon, utan för de flesta Ehandelsföretag idag). Därför tror jag att på lång sikt kommer inte Amazon att pyssla med egen varuförsäljning. Man kommer kanske bli en förmedlare, som Ebay, och så kränger man digitala varor, tjänster och information själv istället.

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta