Amazon smyglanserar sin marknadsplats i Indien

Amazon har under stillsamma former lanserat sin nya flaggskeppsverksamhet, Amazon Marketplace i Indien. Primärt handlar det om en marknadsplats som erbjuds till andra e-handlare, och än så länge finns bara böcker och DVD-skivor till salu på sajten.

I och med lanseringen blir Indien det tionde landet där Amazon Marketplace nu finns tillgängligt. Via sajten kan oberoende e-handlare sälja sina varor och produkter, ungefär på ett liknande sätt som den japanska e-handelsaktören Rakuten erbjuder.

För tillfället finns det bara böcker och DVD-skivor till salu på sajten men inom några veckor ska det även vara möjligt att handla mobiltelefoner och kameror.

Annons
Annons

Att Amazon väljer just den här modellen beror på att det i Indien finns vissa begränsningar när det gäller utländska direktinvesteringar i landet. Tack vare dessa kan Amazon inte sälja direkt till slutkonsument i Indien, men genom den här affärsmodellen kan man kringgå den biten.

Jobbar på fullskalig satsning

I början av förra året lanserade Amazon en liknande satsning, Junglee. En webbplats full med erbjudanden från olika e-handlare och som sedan skickade besökaren till andra webbplatser för att göra sitt inköp.

Med Amazon Marketplace har man därmed tagit det hela ett steg längre. Amazon jobbar dock hårt för att ta sig in i landet med över en miljard invånare och Amazons Global Vice President, Paul E. Misener ska nyligen ha träffat Indiens handelsminister för att föra upp frågan på dagordningen.

Källa: TheNextWeb

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!