Amazon ställer höga krav på E-handlare inför julen

I en artikel hos Internet Retailer får vi en bild av hur seriöst nätbutiken Amazon tar kundupplevelsen under julhandeln.

Det handlar i detta fall om tjänsten Amazon Services vilket ger andra företag möjlighet att sälja sina produkter på Amazon.com. Ni som handlat av Amazon har kanske sett att vissa produkter är markerade med att ett annat företag, än Amazon, säljer dem.

Annons

Dessa e-handlare, och då specifikt de som säljer produkter i Amazons kategori Leksaker & Spel, har inför julhandeln följande kriterier att uppfylla:

  • En säljares första försäljning (inte nödvändigtvis leksak-specifika) på Amazon.com måste ha skett före den 19 sep 2011.
  • En säljare får inte ha avbrutna order på mer än 2,5 procent trettio dagar före den 1 nov 2011
  • En säljare får inte ha försenade leveranser på mer än 5 procent trettio dagar före den 1 november 2011.
  • En säljare får inte ha "orderfel" på mer än 1 procent, en ospecificerad tid före den 1 november 2011. Amazon klargör inte vad tidsperioden är, men de definierar ett orderfel som en order som får negativ feedback ifrån kund, ett utnyttjande av en garanti, eller ett återkrav på ett kreditkort när en kund vägrar att betala för en vara.

Dessa siffror skall dock finnas lättillgängliga för de e-handlare som säljer hos Amazon. Scot Wingo, vd på ChannelAdvisor, som hjälper detaljhandlare att sälja via Amazon.com har följande kommentar:

"Detta är något som Amazon gör årligen för att se till att de mycket höga förväntningar som konsumenter har i kategorin Leksaker & Spel uppfylls under julhandeln"

Källa: internet retailer

Annons