Amazon stämmer e-handlare för fejkade omdömen

Amazon tar upp kampen mot oärliga kundomdömen - nu har bolaget stämt tre handlare som ska ha gjort sig skyldiga till fusket.

Under det senaste året har Amazon upprepade gånger uttryckt sitt missnöje över falska kundrecensioner på e-handlarens sajt. För att försöka komma till rätta med problemet har Amazon vid mer än ett tillfälle tagit saken till rättegång och både privatpersoner och företag som säljer recensioner har åkt på stämningar av e-handelsjätten.

Kampen verkar dock inte ha gett det resultat man hade hoppats på, för nu trappar Amazon upp kampen ytterligare. För första gången stämmer e-handelsjätten nämligen tre företag som säljer sina varor på Amazons marknadsplats, rapporterar Tech Crunch

Annons

Kräver överlämning av vinst

Enligt Amazon har de tre företagen använt fejkkonton för att ge positiva omdömen om sina egna produkter. De oärliga recensionerna ska ha utgjort mellan 30 och 45 procent av säljarnas totala antal omdömen. Säljarna ifråga utgörs av två amerikanska bolag och ett kinesiskt.

- Vårt mål är att eliminera alla incitament för säljare som engagerar sig i fejkade omdömen, samt att stänga ner det ekosystem som finns i form av falska recensioner i utbyte mot kompensation, säger en talesperson för Amazon.

Amazon vill att de stämda företagen ska stoppas från att sälja sina varor hos Amazon eller ta del av någon av Amazons övriga tjänster. E-handelsjätten kräver också att företagen lämnar över den vinst de gjorde när de sålde på Amazon, betalar Amazons advokater samt ett skadestånd på minst 25 000 dollar.

Annons