Annons

Amazon stämmer sajter som säljer recensioner

Amazon stämmer sajter som säljer recensioner

2015-04-10 08:37

Vi har tidigare rapporterat att både Kina och Japan, med sina inhemska e-handelsjättar Alibaba och Rakuten, brottas med köpta och icke genuina recensioner på sina marknadsplatser. Nu stämmer Amazon fyra sajter för falska recensioner.

De som trodde att Amazon inte hade samma problem med köpta recensioner, som Alibaba och Rakuten, får nu tänka om. Den amerikanska e-handelsjätten har nämligen stämt fyra sajter som säljer produktrecensioner.

Amazon säger i stämningen att dessa aktörer som alltså säljer, vad många skulle kalla falska, recensioner för Amazons marknadsplats underminerar ett system som e-handelsföretaget lanserade för 20 år sedan. Amazons recensioner har blivit lite av en institution i e-handelsvärlden.

Allt hänger på att det är genuint

Utrymmet och möjligheten att recensera produkter används ofta av kunder för att släppa lös sin kreativa ådra. En produkt med bra betyg hjälper förstås även försäljningen och vi vet att även negativa recensioner kan ha en positiv effekt.

Allt hänger dock på den tunna tråden att recensionerna, oavsett om de är positiva, negativa eller har en kreativ knorr, är genuina i grunden. Det vill säga att det inte finns någon baktanke mer än att eventuellt underhålla läsaren.

Globalt problem

Nu ser det ut som att fejkade recensioner är ett globalt problem där både Kina, Japan och USA brottas med falska recensioner och vad som kommit att kallas brushing (falska beställningar). Att någon beställer en vara, som inte alltid skickas ut, men där slutresultatet oftast är en högst positiv recension på en stor nätmarknadsplats som exempelvis Alibaba.

I stämningsansökan vill Amazon dock påpeka att det inte ska vara särskilt många av dessa köpta recensioner på deras sajt.

Annons
Annons
- Även om de är små i antal, hotar dessa recensioner att underminera förtroendet som kunderna, och de allra flesta säljare, lagt hos Amazon. Därigenom skadas Amazons varumärke, skriver man i ansökan.

Nätjätten säger att de som säljer recensioner har utvecklat ett system för att undvika att bli flaggade av Amazons eget varningssystem.

Sajtägare hävdar det är lagligt

Köpta recensioner sägs gå för mellan 19 till 22 dollar. En av de sajter som Amazon nu stämmer är buyamazonreviews.com, som drivs av Mark Collins. Han hävdar bestämt att de inte säljer fejkade recensioner utan genuina.

- Vi säljer inte falska recensioner. Men vi ger objektiva och ärliga recensioner på alla produkter. Och det är inte olagligt alls, säger Collins till Seattle Times.

Amazon ska inte kommentera aktiva tvister och vi får därmed vänta och se hur detta fall gällande recensionsförsäljning spelar ut sig.

Japanska e-handelsföretaget Rakuten stämde nyligen också ett företag som de hävdar har sålt recensioner på deras marknadsplats. Kina har samtidigt lagstiftat i frågan och sedan 15 mars i år ska det vara olagligt med falska recensioner i landet.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta