Annons

Amazon stängde ner konto när för mycket kom i retur

Amazon stängde ner konto när för mycket kom i retur

2016-03-21 10:52

En Amazon-kund har fått sitt konto blockerat efter att han under de senaste två åren skickat tillbaka 37 av sina köp på marknadsplatsen.

En man vid namn Greg Nelson har sedan 2014 gjort 343 köp på Amazon. Nu ser det dock ut som att det inte blir några fler. Under de senaste två åren har han skickat tillbaka 37 av varorna han köpt, något som fått e-handelsjätten att tröttna och nu har de stängt ner hans konto, rapporterar The Guardian.

Som grädde på moset vägrar Amazon även att betala ut de pengar som han har på sitt konto i form av presentkort. Det då presentkorten bara går att använda på Amazon och inte har något värde utanför marknadsplatsen.

Enligt Greg Nelson har han haft en giltig anledning för alla de varor som han skickat i retur under de senaste två åren. De har antigen varit felaktiga, skadade eller inte som de beskrivits på sajten. Trots det har Amazon stängt av honom.

Annons
Annons
– Som ett tidigare troget fan av Amazon som varit kund sedan 2002, förstår jag att de försöker skydda sin verksamhet men jag tycker att de har hanterat den här situationen fullständigt gräsligt. Jag hade förstått om det funnits bevis för att jag på något sätt hade försökt att missbruka systemet, men det har jag inte, säger Greg Nelson.

Kommer inte att öppna kontot igen

Amazon har enligt Greg Nelson inte gett honom någon fullständig förklaring på varför kontot stängts, han säger sig bara ha fått ett standardsvar via mail där de säger att de inte kommer att öppna hans konto igen.

Amazon har inte heller velat lämna några ytterligare kommentarer om just Nelsons fall till media, men en talesperson för Amazon säger till The Guardian att detta är något som händer väldigt sällan.

– Vårt mål är att leverera den bästa upplevelsen för de miljontals kunder som handlar hos oss. I en liten bråkdel av fallen tvingas vi stänga konton där vi ser ett extremt missbruk. Ett beslut som fattas efter att vi noggrant granskat kontot och försökt hitta en lösning med kunden under en längre tidsperiod för att lösa eventuella problem.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Ska erövra Europa.

Annons
Annons
Instagram utmanar Amazon

Instagram utmanar Amazon

Utvecklar e-handel.

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Nytt avtal sträcker sig över Atlanten.

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

E-handeln tar över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Har sagt upp avtalet.

Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

Annons
Annons
KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta