Amazon stänger ytterligare en av sina modesajter

E-handelsjätten fortsätter sin modesatsning genom att stänga ner ytterligare en sajt och flytta in dess sortimentet på Amazon.com.

Amazon, som för många kanske är mest kända för att sälja böcker, elektronik och skönhetsprodukter till låga priser, har på senare år satsat allt mer på mode. Särskilt i Europa där man hösten 2014 öppnade en 4 300 kvadratmeter stor fotostudio som ett led i bolagets europeiska modesatsning.

Men även hemma i USA har satsningen pågått under en längre tid och mode är idag en av Amazons snabbast växande kategorier. Och för att få fart på affärerna ytterligare har e-handlaren strömlinjeformat sin verksamhet genom att stänga ner separata modesajter för att flytta in deras sortiment på Amazon.com.

Annons

Något som även anges vara anledningen till att man i maj släcker ner MyHabit.com, enligt Women´s Wear Daily. En flash sale-sajt som lanserades 2011, men som i takt med att intresset för flash sales avtagit, fått se sin försäljning dala.

Nytt samarbete med lyxhandlare

Precis som i flera tidigare fall kommer MyHabits sortiment att flytta in på Amazon som ett led i att öka bredden och förbättra köpupplevelsen på marknadsplatsen. Och e-handelsjätten har under de senaste veckorna gjort ytterligare drag inom modevärlden.

Nyligen lanserades en live-streamad modeshow vid namn "Style Code Live" och Amazon har i det tysta även startat ett private label-företag. En marknad som man tror kommer att vara väldigt lukrativ. I förra veckan inledde företaget även ett samarbete med Moda Operandi som innebär att lyxbutikens kunder kan betala för sina inköp med sitt Amazon-konto.

Annons