Nu tar Amazon steget fullt ut i Mexiko

Amazon har lanserat en marknadsplats för fysiska produkter i Mexiko, två år efter det att man började sälja e-böcker i landet.

Amazon tog under gårdagen steget fullt ut och lanserade sin marknadsplats i Mexiko. E-handelsjätten har sedan 2013 sålt e-böcker till sina Kindle-läsare i Mexiko, men nu drygar man ut sitt utbud rejält.

På den nya sajten Amazon.com.mx, som är på spanska, kan mexikanska kunder nu shoppa miljontals produkter inom ett stort antal kategorier. Som till exempel hemelektronik, heminredning, sportutrustning, verktyg, smycken, musik, böcker, filmer och mjukvara. Samtidigt ser man till att lansera sin frakttjänst Fulfillment by Amazon för mexikanska företagare.

Annons
Annons

– Utbyggnaden av Amazon.com.mx representerar Amazons största internationella lansering någonsin. Vårt mål att leverera en shoppingupplevelse i världsklass för våra kunder i Mexiko, säger säger Juan Carlos García, landschef för Amazon Mexiko. 

En växande marknad

Nyheten om Amazons planer på att expandera i Mexiko sipprade ut i förra veckan och när man nu är på plats kommer Amazon att konkurrera med e-handelsföretag som MercadoLibre, Walmart och Inditex för att nämna några.

Mexiko har över 110 miljoner invånare men landets e-handel är fortfarande i sin linda, men den växer och Amazons ankomst kommer troligtvis att påverka marknaden. Enligt en rapport från Forrester research kommer nätförsäljningen att öka med 150 procent mellan 2013 och 2018. Från 2,2 miljarder dollar till 5,5 miljarder dollar.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!