Annons

Amazon toppar listan mest värdefulla detaljhandlare

Amazon toppar listan mest värdefulla detaljhandlare

2013-05-22 10:14

Amazon är detaljhandens mest världens värdefulla varumärke. Enligt en ny studie är e-handelsjätten värderat till 47,5 miljarder dollar, 34 procent mer än förra året. En ökning som gör att man i år klättrade förbi konkurrenten Walmart på samma listan.

BrandZ och Millward Brown Optimor har för åttonde gången släppt sin årliga lista över de mest värdefulla varumärkena i världen. Mest värdefullt är Apple, som trots en minskad tillväxtakt, värderas till 185 miljarder dollar. På andra plats hittar vi Google som värderats till 114 miljarder dollar. Därmed går Google om IBM som tappar en placering.

Högst upp på listan av detaljisterna kommer Amazon på en 14:e plats, värderat till 47,5 miljarder dollar. Något som gör att man klättrat förbi Walmart som är värderat till 36,2 miljarder dollar och hamnar på plats 18.

Satsningen betalar av sig

Amazon har under de senaste åren satsat stora pengar på investeringar i infrastruktur och kundlojalitet. Något som lett till att man trots ökad omsättning gått med knapp vinst, och till och med visat förlust. Jeff Bezos har dock varit noga med att poängtera att det är helt enligt planen och något som på lång sikt kommer betyda ännu större vinst.

Och Robin Headlee, vd för Millward Brown Optimor, säger att det är den satsningen som gör att Amazon nu klättrar på listan.
– Amazon har återtagit topplaceringen genom att sätta kunden först. Årets ranking visar att konsumenterna uppskattar effektivitet och det värdet som de får från stora återförsäljare. Samtidigt visar våra analyser att tilliten och kundnöjdheten sjunker för många varumärken inom detaljhandeln.
En gemensam nämnare bland de varumärken som klättrat mest på årets lista är att alla har kopplingar till näthandeln. Operatören AT&T med abbonemang för datorer, plattor och mobiler, Visa med betaltjänster på nätet, Amazon som förenklar och driver e-handeln samt UPS som leverantör till nätkunderna. Hela listan över världens mest värdefulla varumärken hittar du här.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Annons
Annons
Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta