Annons

Amazon vill lära Hachette hur man säljer E-böcker

Amazon vill lära Hachette hur man säljer E-böcker

2014-07-30 08:40

De senaste månaderna har Amazon varit i konflikt med flera bokförlag. Den mest omskrivna är med franska bokjätten Hachette. Igår gav Amazon för första gången sin sida av dispyten och de vill gärna lära förlaget hur man säljer e-böcker.

Amazons fajt med bokförlaget Hachette handlar om priset på e-böcker. Detta har det spekulerats i tidigare och igår släppte Amazons bokavdelning ett tydligt uttalande.

Hachette vill tydligen hålla priserna på e-böcker högt eller i alla fall kring 15 dollar. Amazon argumenterar dock för att priserna generellt inte bör överstiga 9,99 dollar. E-handelsjätten är dock ingen välgörenhet utan argumentationen för 9,99 dollar är helt enkelt att alla parter då tjänar mer pengar.

Enligt Amazons data är e-böcker mycket priselastiska. Om en e-bok säljer 100 000 exemplar med ett pris på 14,99 dollar så skall samma bok sälja 174 000 exemplar med ett pris på 9,99 dollar, enligt nätjätten. Detta ökar intäkterna för alla parter och sänker priset för kunden.

Amazon menar också att e-böcker idag även konkurrerar med mobilspel, filmer, Facebook, bloggar och så vidare. Det är därmed viktigt att prissättningen är konkurrenskraftig med dessa medier.

En e-bok är inte en bok

Amazon trycker även på att e-böcker inte behöver tryckas, aldrig överproduceras, slipper försäljningsprognoser, inga returer, alltid fullt på lagret, inga lagerkostnader, inga transportkostnader, ingen andrahandsmarknad. E-böcker bör därmed vara billigare än vanliga böcker.

Medan Hachette vill lansera böcker kring 15-20 dollar vill alltså Amazon hålla priserna kring 10 dollar. Nätjätten är dock inte benhård i sina krav utan erkänner att vissa böcker förstås kan prissättas högre.

Gällande fördelningen föreslår Amazon att de får 30 procent, Hachette 35 procent och författarna 35 procent. Den senare uppdelningen sägs dock Hachette bestämma över och Amazon skulle skicka 70 procent till Hachette. Amazon antyder även att Hachette idag inte ger hälften till författarna utan en alldeles för liten del av kakan.

Amazon är dock nöjda med 30 procent och passar på att ge Hachette ytterligare en känga. 30 procent var nämligen den delen av kakan som förlaget "tvingade" Amazon att ta under den tiden en olaglig e-bokkartell pågick i USA. En priskartell som Amazon inte var del av.

 

Källa: Amazon Books Team

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

Annons
Annons
City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta