Annons

Amazonpartner pressas av krav i Kina - stänger av censurfuskare Inte så fritt att använda Internet i Kina

Amazonpartner pressas av krav i Kina - stänger av censurfuskare

2017-08-02 11:32

Företaget som driver Amazons molntjänst i Kina tar i med hårdhandskarna när landets myndigheter stramar åt reglerna för nätsurfande.

I Kina finns det som bekant regler för vilka sajter landets medborgare får besöka, och det som brukar kallas "the Great Firewall” har bland annat gjort det otillåtet för kinesiska medborgare att besöka amerikanska och europeiska sajter.

Uppmanar kunderna att följa lagen

Men inget problem som inte har en lösning, och med hjälp av så kallade VPN:s (Virtual Private Networks) har det gått att komma runt lagstiftningen. Dessa är dock sedan januari i år i de flesta fall olagliga i Kina, och nu har Amazons partnerföretag i landet helt enkelt fått rätta in sig i ledet och uppmana sina kunder att inte begå några regelbrott. Mer exakt handlar det om ett företaget Beijing Sinnet Technology som har hand om Amazons molntjänst Amazon Web Services i Kina.

I praktiken innebär det alltså att Amazons kinesiska affärspartner måste uppmana sina kunder att inte besöka Amazon.com, om det ska följa de kinesiska lagarna. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Annons
Annons

Myndighetskritik mot Apple

Enligt Reuters har Apple nyligen fått en tillsägelse av kinesiska myndigheter som kräver att företaget slutar erbjuda VPN-tjänster i sin kinesiska App Store. Kort därefter ska alltså Beijing Sinnet Technology ha gått ut och uppmanat sina kunder att undvika VPN:s.

- Om vi upptäcker att kunderna använder otillåtna VPN:s kommer vi att stänga ner våra tjänster till dem, ska en anonym medarbetare på företaget ha sagt till Reuters.

Varken Amazon eller den ansvariga kinesiska myndigheten ska ha velat ge Reuters någon kommentar ärendet. Apples VD Tim Cook ska dock i ett tidigare uttalande ha sagt att företaget hade föredragit att inte behöva ta bort några appar, men att de alltid följer lagarna i länder där de gör affärer, oavsett vad de tycker om dem.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta