Annons

Amazonpartner pressas av krav i Kina - stänger av censurfuskare Inte så fritt att använda Internet i Kina

Amazonpartner pressas av krav i Kina - stänger av censurfuskare

2017-08-02 11:32

Företaget som driver Amazons molntjänst i Kina tar i med hårdhandskarna när landets myndigheter stramar åt reglerna för nätsurfande.

I Kina finns det som bekant regler för vilka sajter landets medborgare får besöka, och det som brukar kallas "the Great Firewall” har bland annat gjort det otillåtet för kinesiska medborgare att besöka amerikanska och europeiska sajter.

Uppmanar kunderna att följa lagen

Men inget problem som inte har en lösning, och med hjälp av så kallade VPN:s (Virtual Private Networks) har det gått att komma runt lagstiftningen. Dessa är dock sedan januari i år i de flesta fall olagliga i Kina, och nu har Amazons partnerföretag i landet helt enkelt fått rätta in sig i ledet och uppmana sina kunder att inte begå några regelbrott. Mer exakt handlar det om ett företaget Beijing Sinnet Technology som har hand om Amazons molntjänst Amazon Web Services i Kina.

I praktiken innebär det alltså att Amazons kinesiska affärspartner måste uppmana sina kunder att inte besöka Amazon.com, om det ska följa de kinesiska lagarna. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Annons
Annons

Myndighetskritik mot Apple

Enligt Reuters har Apple nyligen fått en tillsägelse av kinesiska myndigheter som kräver att företaget slutar erbjuda VPN-tjänster i sin kinesiska App Store. Kort därefter ska alltså Beijing Sinnet Technology ha gått ut och uppmanat sina kunder att undvika VPN:s.

- Om vi upptäcker att kunderna använder otillåtna VPN:s kommer vi att stänga ner våra tjänster till dem, ska en anonym medarbetare på företaget ha sagt till Reuters.

Varken Amazon eller den ansvariga kinesiska myndigheten ska ha velat ge Reuters någon kommentar ärendet. Apples VD Tim Cook ska dock i ett tidigare uttalande ha sagt att företaget hade föredragit att inte behöva ta bort några appar, men att de alltid följer lagarna i länder där de gör affärer, oavsett vad de tycker om dem.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta