Amazons PayPal-konkurrent gör intåg i Europa

Köpknappen dubblar handlare och volymer.

2013 kunde vi berätta att Amazon släppt en egen betallösning som konkurrerar med företag som PayPal och Klarna. Amazon hade helt enkelt flyttat ut betaldelen ur sin egen kassa och nu kunde andra handlare få ta del av den på sina externa sajter.

Det är nu inte ovanligt att internationella sajter pryds med en PayPal-knapp och en annan med namnet “Pay with Amazon”. Precis som PayPal så stödjer sig Amazons betaltjänst på att kunderna redan har ett konto hos dem och därmed kan betala med ett eller två enkla klick.

Annons

Amazon har inte gjort speciellt mycket ljud ifrån sig gällande sin betaltjänst men det betyder inte att man inte har satsat på området. Under förra året ska betalvolymerna som gått igenom “Amazon Payments” nära ha dubblats. Tjänsten har även rullats ut på nya marknader som Frankrike, Italien och Spanien. Områden där Amazon inte oväntat har en stor närvaro och många handlare och kunder.

33 miljoner kunder

Hittills har totalt 33 miljoner kunder ifrån 170 olika länder använt Amazon Payments för att genomföra ett köp. Betaltjänstens starkaste dag såhär långt var den 28 november 2016, det vill säga Cyber Monday.

- Amazon Payments ansluter e-handlare med kunder som är vana vid att göra inköp på nätet. Genom att koppla ihop sig med dessa kunder får handlare högre konvertering, ökad försäljningen och i slutändan växer de sin verksamhet, säger Patrick Gauthier, VP Amazon Payments.

Enligt Amazon ska 32 procent av alla transaktioner via deras betaltjänst ha skett på en mobil enhet.

En anledning till den starka ökningen tillskriver Amazon att man öppnat betaltjänsten för andra områden än traditionell e-handel. Nu stödjer Amazon Payments statlig verksamhet, resor, digitala varor, försäkringar, underhållning, ideella organisationer och välgörenhetsorganisationer. Detta har lett till att e-handlare som använder betaltjänsten ökat med 120 procent under förra året.

Genomsnittsbetalningen 80 dollar

En annan anledning till ökningen lär vara att Amazon nu arbetar med partners som i sin tur säljer in e-handelsjättens betallösning. Under året expanderade man partnerprogrammet till flera nya länder och 50 leverantörer ska hoppat på inom de första 8 månaderna. Bland dessa finner vi franska PrestaShop och japanska FutureShop.

E-handelsjätten delger även en del intressanta siffror som att genomsnittsbetalningen ligger på 80 dollar medan den största transaktionen ska ha legat på 40 000 dollar.

Annons
Annons