Amazons Prime Day slog förra årets Black Friday

Trots hårda ord från missnöjda kunder ska Amazon ha sålt nästan 400 artiklar per sekund och e-handelsjätten lovar att succén fortsätter nästa år.

Det var en hel del missnöjda kunder som gjorde sina röster hörda efter Amazons nyinstiftade e-handelsdag, Prime Day, tidigare i veckan. Men om man ska tro e-handlaren själv så var dagen en stor succé.

Enligt Amazon ska försäljningssiffrorna till och med ha varit bättre än under förra årets Black Friday.

Annons

– Kunder världen över har beställt häpnadsväckande 398 artiklar per sekund. När vi gick in i detta var vi inte säkra på om Prime Day skulle vara en engångsföreteelse, eller om det skulle bli ett årligt evenemang. Efter gårdagens resultat, kommer vi definitivt att göra detta igen, säger Greg Greeley, Vice President, Amazon Prime

34,4 miljoner artiklar

Totalt ska kunder världen över ha beställt 34,4 miljoner artiklar under dagen. Något som innebär en försäljningsökning på 18 procent jämfört med Black Friday 2014, och 266 procent jämfört med samma dag förra året som var en helt vanlig tisdag.

I USA var de mest populära produkterna under dagen Amazon Fire TV stick, trilogin Sagan om Ringen, TV-apparater, Bose-hörlurar samt filmen Fifty Shades of Grey på Blu-Ray. Utanför USA toppade blöjor, Crocs-skor och monopol listan.

 

Källor: TNWInternet Retailer

Annons