Amazons daily deals gav försäljningen en rejäl skjuts

En vanlig dag säljer Tower Paddle Boards för drygt 11 000 dollar på Amazon, men som Deal of the Day på marknadsplatsen, sålde företaget uppblåsbara surfbrädor för mer än 400 000 dollar.

Tower Paddle Boards fick sitt stora genombrott när företagets grundare Stephan Aarstol var med i TV-programmet Shark Tank. Miljardären Mark Cuban såg potentialen i uppblåsbara paddelsurfbrädor och under 2015 omsatte företaget cirka 7,2 miljoner dollar, enligt Internet Retailer.

Utöver att Tower säljer sina brädor på en egen sajt är man en del av Amazon Exclusives. E-handelsjättens marknadsplats för prylar som inte går att hitta hos vanliga återförsäljare, och som endast finns tillgängliga hos Amazon, eller direkt från tillverkarens egen sajt eller fysiska butiker.

Annons

Nästan halva försäljningen på Amazon

En kombination som verkar fungera alldeles utmärkt för Tower Paddle Boards som under förra året hade drygt 44 procent av sin försäljning via Amazon. En normal dag säljer företaget för runt 11 000 dollar på marknadsplatsen men när man fick möjlighet att marknadsföra en av sina uppblåsbara brädor som en del av Amazons dagliga erbjudanden fick försäljningen sig ett rejält lyft.

Förutom att man var en av fem utvalda varumärken den dagen, vilket ger en hel del extra synlighet på Amazon, sänktes priset på den aktuella brädan med 250 dollar till 549 dollar. Något som gjorde att Tower sålde 750 brädor på 24 timmar till ett totalt värde av 400 000 dollar.

– Det är mer än vad vi sålde för under våra första 18 månader, säger Stephan Aarstol.

Annons