Annons

Amazons e-handel för företag öppnar filial i Sverige

Amazons e-handel för företag öppnar filial i Sverige

2018-10-18 10:23

B2B-försäljningen till Sverige har ökat?

För lite över tre år sedan öppnade Amazon sin verksamhet Amazon Business i USA. Det är helt enkelt B2B-versionen av vanliga Amazon, en e-handelssajt som alltså riktar sig till företag och inte privatpersoner. Den nya B2B-sajten ska bara under sitt första år ha omsatt 1 miljard dollar och utrullningen av sajten till fler länder har gått relativt snabbt.

LÄS ÄVEN: Amazon lanserar nytt i stor företagssatsning

Tyskland blev konstigt nog det andra landet att få Amazon Business, då Storbritannien annars brukar vara destination nummer två för allting Amazon. Efter Tyskland har dock konceptet expanderat till Storbritannien, Japan och Indien. I år har har även Franrike, Italien och Spanien fått en lokalt anpassad Amazon Business.

Amazon Business närvaro i Europa är nu alltså ganska stark, vilket förmodligen ligger bakom dagens nyhet.

Svensk filial i september

Nu rapporterar Di Digital nämligen att Amazon etablerat en ny filial i Sverige. De har redan en filial för "vanliga" Amazon, vilket bland annat möjliggör att vi kan räkna fram deras B2C-omsättning i Sverige.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Amazons omsättning i Sverige första halvåret 2018

Den nya filialen, vid namn Amazon Business EU Sarl, ska ha registrerats i september i år.

10 miljarder dollar

Enligt Di Digital har filialen förmodligen satts upp för att e-handelsjätten enklare ska kunna betala moms i Sverige på transaktioner som sker genom Amazon Business. Alltså att svenska företag köper från någon av Amazons Business sajter i Europa. Det kan vara så att e-handlaren har nått ett tröskelvärde för B2B-omsättningen i Sverige, vilket ju i så fall är ganska intressant.

Ehandel.se har begärt ut ett kontoutdrag för det nya bolaget, för att se om det innehåller några transaktioner ännu. Amazon Business som helhet ska numera omsätta över 10 miljarder dollar årligen.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta