Annons

Amazons egna varumärken bland USA:s mest sålda online

Amazons egna varumärken bland USA:s mest sålda online

2016-11-07 13:36

E-handlarens satsningar på högtalare, batterier och våtservetter under eget varumärke betalar av sig.

Amazon säljer en rad produkter under eget varumärke, däribland surfplattor och läsplattor under märket Kindle. Egna varumärken betyder högre marginaler och tidigare i våras utökade e-handelsjätten sitt sortiment med blöjor, tvättmedel, barnmat och en rad andra produkter.

En satsning som verkar ha slagit väl ut. Enligt en undersökning från 1010data har Amazons egna märkesvaror inom ett antal olika kategorier etablerat sig som de mest sålda produkterna på nätet, skriver Fortune.

Undersökningen som omfattar perioden september 2015 till augusti 2016 visar bland annat att Amazons satsningar på batterier, högtalare och våtservetter för barn varit särskilt lyckosamma.

Våtservetter upp med 266 procent

Exempelvis har e-handlarens egna batterier AmazonBasics ökat med 93 procent under det senaste året och står nu för drygt en tredjedel av batteriförsäljningen på nätet. Men även våtservetter, som säljs under varumärket Elements, är en eftertraktad produkt.

Annons
Annons

Amazons försäljning av våtservetter för barn har ökat med hela 266 procent det senaste året och våtservetterna ska enligt 1010data stå för 16 procent av marknaden mätt i dollar. Endast Huggies och Pampers är nu större och då ska man inte glömma att Amazons våtservetter endast är tillgängliga för Prime-medlemmar.

Samtidigt ska Amazon Echo nu ha en marknadsandel på 45 procent bland de tio mest sålda varumärkena inom kategorin uppkopplade högtalare. Det är även den mest sålda högtalaren på Amazon.com och försäljningen har ökat med 67 procent det senaste året.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jollyrooms kundtjänst flyttar:

Jollyrooms kundtjänst flyttar: "Markant ökning av ärenden"

Får plats med 30 procent fler anställda.

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Ger sina kortinnehavare ny e-handelsservice.

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

"Var aldrig tänkt som en stor del av vår resa".

Annons
Annons
Facebook smygtestar <nobr>e-handel</nobr> i livesänd video

Facebook smygtestar e-handel i livesänd video

"TV-Shop" kommer till det sociala nätverket.

Villbada-Liza lägger ner:

Villbada-Liza lägger ner: "Är rena vilda västern"

Konkurrensen blev för tuff.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta