Annons

Amazons egna varumärken bland USA:s mest sålda online

Amazons egna varumärken bland USA:s mest sålda online

2016-11-07 13:36

E-handlarens satsningar på högtalare, batterier och våtservetter under eget varumärke betalar av sig.

Amazon säljer en rad produkter under eget varumärke, däribland surfplattor och läsplattor under märket Kindle. Egna varumärken betyder högre marginaler och tidigare i våras utökade e-handelsjätten sitt sortiment med blöjor, tvättmedel, barnmat och en rad andra produkter.

En satsning som verkar ha slagit väl ut. Enligt en undersökning från 1010data har Amazons egna märkesvaror inom ett antal olika kategorier etablerat sig som de mest sålda produkterna på nätet, skriver Fortune.

Undersökningen som omfattar perioden september 2015 till augusti 2016 visar bland annat att Amazons satsningar på batterier, högtalare och våtservetter för barn varit särskilt lyckosamma.

Våtservetter upp med 266 procent

Exempelvis har e-handlarens egna batterier AmazonBasics ökat med 93 procent under det senaste året och står nu för drygt en tredjedel av batteriförsäljningen på nätet. Men även våtservetter, som säljs under varumärket Elements, är en eftertraktad produkt.

Annons
Annons

Amazons försäljning av våtservetter för barn har ökat med hela 266 procent det senaste året och våtservetterna ska enligt 1010data stå för 16 procent av marknaden mätt i dollar. Endast Huggies och Pampers är nu större och då ska man inte glömma att Amazons våtservetter endast är tillgängliga för Prime-medlemmar.

Samtidigt ska Amazon Echo nu ha en marknadsandel på 45 procent bland de tio mest sålda varumärkena inom kategorin uppkopplade högtalare. Det är även den mest sålda högtalaren på Amazon.com och försäljningen har ökat med 67 procent det senaste året.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta