Annons

Amazons egna varumärken bland USA:s mest sålda online

Amazons egna varumärken bland USA:s mest sålda online

2016-11-07 13:36

E-handlarens satsningar på högtalare, batterier och våtservetter under eget varumärke betalar av sig.

Amazon säljer en rad produkter under eget varumärke, däribland surfplattor och läsplattor under märket Kindle. Egna varumärken betyder högre marginaler och tidigare i våras utökade e-handelsjätten sitt sortiment med blöjor, tvättmedel, barnmat och en rad andra produkter.

En satsning som verkar ha slagit väl ut. Enligt en undersökning från 1010data har Amazons egna märkesvaror inom ett antal olika kategorier etablerat sig som de mest sålda produkterna på nätet, skriver Fortune.

Undersökningen som omfattar perioden september 2015 till augusti 2016 visar bland annat att Amazons satsningar på batterier, högtalare och våtservetter för barn varit särskilt lyckosamma.

Våtservetter upp med 266 procent

Exempelvis har e-handlarens egna batterier AmazonBasics ökat med 93 procent under det senaste året och står nu för drygt en tredjedel av batteriförsäljningen på nätet. Men även våtservetter, som säljs under varumärket Elements, är en eftertraktad produkt.

Annons
Annons

Amazons försäljning av våtservetter för barn har ökat med hela 266 procent det senaste året och våtservetterna ska enligt 1010data stå för 16 procent av marknaden mätt i dollar. Endast Huggies och Pampers är nu större och då ska man inte glömma att Amazons våtservetter endast är tillgängliga för Prime-medlemmar.

Samtidigt ska Amazon Echo nu ha en marknadsandel på 45 procent bland de tio mest sålda varumärkena inom kategorin uppkopplade högtalare. Det är även den mest sålda högtalaren på Amazon.com och försäljningen har ökat med 67 procent det senaste året.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Annons
Annons
Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta