Annons

Amazons interna plan är att ersätta fraktbolagen

Amazons interna plan är att ersätta fraktbolagen

2016-10-05 10:31

E-handlaren har långt gångna planer på att ta upp kampen med FedEx och UPS. Och inte bara för egen räkning.

E-handlaren har under flera år testat möjligheterna med att ta hand om sina leveranser på egen hand för att på längre sikt kunna göra sig av med mellanhänder som FedEx och UPS. Något man faktiskt redan har gjort på vissa håll i Tyskland.

Amazon hävdar officiellt att deras satsning är tänkt som ett sätt att komplettera befintliga distributörer, men det är många som tror att e-handelsjätten har betydligt större planer än så. Vissa hävdar till och med att Amazon på sikt vill ta hand om leveranserna åt andra e-handlare och återförsäljare, och inte bara de som säljer på marknadsplatsen.

Amazon ska alltså ha långt gångna planer på att ta upp kampen med aktörer som FedEx och UPS, och enligt en artikel i Business Insider håller Amazon nu på att bygga ett fullskaligt distributionsnätverk för att lyckas.

Annons
Annons

Plockat ett dussintal chefer från UPS

Förutom att e-handelsjätten anställt Ubers förre VP, Tim Collins, som ny VP för avdelningen global logistik har man rekryterat ett dussintal chefer från UPS och FedEx, samt ett hundratal UPS-anställda de senaste åren.

Amazon testar just nu även att ta hand om den sista biten av leveransen, the last mile, i storstäder som Los Angeles, San Francisco, Chicago och Miami. För att inte nämna det faktum att det poppar upp nya distributionscentraler över hela USA med jämna mellanrum.

– Efter att ha dominerat e-handeln och lagerhållning flyttar Amazon nu fram sin position i distributionskedjan och synar logistiksektorn från alla vinklar, och planerar att utnyttja sin teknik, sitt kapital och sin arbetskraft för att effektivisera logistiken, säger Zvi Schreiber, VD för Freightos, en onlinemarknadsplats för internationella godstransporter.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta