Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

CNBC rapporterar nya siffror gällande fenomenet Amazon i USA. I år väntas e-handlaren passera hälften av all e-handel i landet. Amazon beräknas nämligen stå för 52,4 procent av näthandeln i USA när 2019 är till ända.

Det som pekas ut som ett ännu större hot, för konkurrenterna, är dock nya siffror som visar att 74 procent av alla konsumenter går direkt till Amazon när de ska köpa något. Detta fenomen är något som bland annat har oroat Google och lett till deras initiativ som Google Shopping.

Annons

95 procent är nöjda 

En klar majoritet kikar alltså inte ens någon annanstans, utan de går direkt till Amazon och om de hittar vad de söker så är det helt enkelt klara med sin shopping. Detta är något som bör hålla traditionella detaljhandlare vakna om natten, enligt CNBC. Många amerikaner börjar även sina sökningar på Amazon.

- 66 procent av konsumenterna börjar vanligtvis söka efter nya produkter på Amazon, och 95 procent av dem säger att de är nöjda med resultaten som kommer upp, meddelar analysföretaget Feedvisor.

Lojaliteten till Amazon sägs vara mycket hög och företaget har gjort sig själv till en del av folks vardag i USA. Nära hälften av konsumenterna ska besöka Amazon flera gånger i veckan, och 89 procent av de tillfrågade besökte i alla fall Amazon en gång i månaden.

En del av folks vardag

Denna bild backas även upp av andra analytiker och trots sitt djupa genomslag sägs nätjätten inte ha några problem med att fånga in nya kunder.

- Även om Amazons penetration hos de totala antalet webbanvändare redan är mycket hög, har företaget inte svårt att hitta nya kunder, även om deras användarbas växer till anmärkningsvärt höga nivåer, säger analytikern Ike Boruchow, från banken Wells Fargo.

Wells Fargo uppskattar samtidigt att 195 miljoner amerikaner surfade in på Amazon under det fjärde kvartalet i fjol, vilket ska vara runt tre fjärdedelar av landets Internetanvändare.

Annons