Annons

Amazons musiktjänst ska få medlemmar att köpa mer

Amazons musiktjänst ska få medlemmar att köpa mer

2014-06-16 08:15

Amazon har lanserat sin nya streamingtjänst, Prime Music. Som vi förutspått tidigare rör det sig inte om en direkt konkurrent till Spotify. Snarare handlar det om att göra sitt Prime-medlemskap, där musiktjänsten ingår, ännu mer lockande och på så vis få kunder att spendera ännu mer pengar.

Nu har Amazon gett sig in i världen av strömmade musik. Företaget har officiellt lanserat Prime Music, en tjänst som erbjuder deras Prime-medlemmar tillgång till över 1 miljon låtar, att jämföra med Spotifys 20 miljoner.

Man har inte heller lyckats knyta till sig världen största skivbolag, Universal Music, så musik från deras katalog finns inte att lyssna på. Och som vi förutspått redan tidigare, så är tjänsten inte tänkt att bli en Spotify-dödare, utan snarare ett sätt att ge sina medlemmar lite extra valuta för pengarna.

– Nu introducerar vi Prime Music med mer än en miljon låtar från några av musikvärldens bästa artister plus hundratals expertprogrammerade spellistor, helt utan extra kostnad. Prime Music är det senaste tillskottet för Prime-medlemmar, och vi tror att de kommer att älska det, säger Jeff Bezos, Amazons grundare och vd.

Behöver bara vara tillräckligt bra

I mars höjde Amazon priset på sitt Prime-medlemskap, som har drygt 20 miljoner användare i USA, från 79 dollar till 99 dollar per år. Den första höjningen sedan lanseringen 2005 men det ska inte bara bero på inflation och ökade bränslekostnader, snarare vill man kunna baka in allt fler lockande tjänster i medlemskapet.

Amazon har förstått att Prime, som erbjuder gratis tvådagarsfrakt, lockar till fler impulsköp av fysiska produkter, och det är där Amazon gör de stora pengarna. Det är därför deras musiktjänst inte behöver vara bättre än Spotify, den måste bara vara tillräckligt bra för att göra Prime mer inbjudande.

– När Prime lanserades för nio år sedan erbjöd medlemskapet gratis tvådagarsfrakt på en miljon varor. Idag har den siffran vuxit till över 20 miljoner. Prime Instant Video erbjuder nu obegränsad streaming på över 40 000 filmer och TV-avsnitt, upp från 5 000 vid lanseringen för tre år sedan. Och Kindle-ägare kan låna mer än en halv miljon böcker gratis från vårt biliotek, säger Jeff Bezos.

 

Källor: Press, The Verge, Tech Crunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta