Annons

Amazons nästa stora succé kan vara gem och flänsar

Amazons nästa stora succé kan vara gem och flänsar

2014-05-19 11:51

Glöm drönarleveranser, egenproducerade strömmande tv-serier och Kindle-produkter. Jeff Bezos nästa succé är mindre sexigt än så. AmazonSupply är e-handelsjättens amerikanska B2B-försäljningen som kan bli lönsamt för flera miljarder dollar.

2012 gav sig Amazon in på företagsmarknaden med AmazonSupply, en e-handelsajt för B2B-handel. Men medan Amazons grundare Jeff Bezos gärna pratar om drönare och nya egenproducerade tv-serier, så är det inte ofta AmazonSupply hamnar i rampljuset.

Enligt Forbes har Jeff Bezos endast yttrat 28 ord om sin affärsidé offentligt. Och det under en bolagsstämma 2012 innan han raskt gick vidare och berättade att världens största godisnalle fanns till salu på Amazon.com. Det trots att det kan bli e-handelsjättens bästa drag sedan de började sälja böcker på 90-talet.
– Den här branschen är i stort sett helt ignorerad. Du kan gå genom hela livet utan att tänka på att den ens existerar, säger Dirk Van Dongen, vd för National Association of Wholesaler-Distributors.
Men samtidigt som det här affärsområdet får anses vara tämligen osexigt, med Jeff Bezos mått mätt, kan det bli lönsamt för många miljarder enligt Forbes. I USA är nämligen omsättningen från e-handeln mellan företag nästan dubbelt så hög som inom detaljhandeln.

Inte om, utan när

Under 2013 spåddes B2B-sektorn omsätta runt 559 miljarder dollar i USA, och medan branschen fortfarande är tämligen outvecklad, är de flesta av Amazons konkurrenter lokala småföretag som omsätter mindre än 50 miljoner dollar årligen.

En vanlig återförsäljare har runt 50 000 artiklar i sitt sortiment. Det medan AmazonSupply, som officiellt fortfarande är i betastadiet, har mer än 2,25 miljoner inom 17 olika kategorier med allt från rostfria stålrör, flänsar och labbutrustning till kontorsmaterial, ventiler och 3D-skrivare.

Det i en bransch med låga marginaler där storlek och bredd är allt. Och samtidigt som Bezos uppenbarligen tycker att idén saknar pr-värde, bör B2B-konkurrenterna inom återförsäljarleden darra av skräck.
– Frågan är inte om AmazonSupply blir ett hot. Frågan är snarare vilka kunder, inköpstillfällen och kategorier som kommer att bli attackerade först, säger Richard Balaban, som har studerat sajten för managementkonsultföretaget Oliver Wyman.

Källa: Forbes

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Annons
Annons
Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta