Amazons nya box tar upp fajten om vardagsrummet

Nu är den äntligen lanserad, Amazons egen TV-box, Fire TV. Den nya boxen kommer med största sannolikhet att ge redan existerande enheter som Apple TV, Roku och Googles Chromecast, en rejäl match.

Många trodde att den skulle lanseras redan i julas, så blev det dock inte, men för en månad ryktades det om att började närma sig. Igår var det dags och Amazons TV-box med namnet Fire TV, är nu ute på marknaden.

Boxen som kommer att kosta 99 dollar känns som ett ganska väntat drag. Amazon har på senare år satsat stort på sin digitala försäljning, inte minst på sin strömmande videotjänst. En egen box ger också Amazon möjligheten att få in konsumenterna i deras ekosystem.

Annons

Amazon är inte ute efter att revolutionera marknaden, som till exempel Apple, inte heller är de ute efter att tjäna stora summor på att sälja sin hårdvara. Däremot så tar de gärna och samlar på sig all den data som de bara kan, för att sedan ta fram exakt det konsumenterna efterfrågar. Och det är det de har gjort med Fire TV. I alla fall enligt Jeff Bezos, Amazons grundare och VD.

– En liten låda, stora specifikationer, massor av innehåll och ett otroligt pris är anledningen till att folk kommer att älska Fire TV. En röstfunktion som faktiskt fungerar betyder att man inte behöver skriva och vår nya exklusiva ASAP-funktion förutspår de program du kommer att vilja titta på. Och vår öppna inställning ger dig inte bara Amazon Instant Video och Prime Instant Video, utan även Netflix, Hulu Plus och mycket mer, säger Bezos.

Tjänar pengar när produkten används

Att Amazon tagit fram sin nya TV-box beror helt enkelt på att efterfrågan är stor och på Amazons topplista för hemelektronik finns bara tre enheter som inte är Amazons egna. Roku, Apple TV och Googles Chromecast, som nyligen lanserade sina digitala butiker för filmer och musik i Sverige.

Med sin Fire TV tar Amazon upp kampen med allihopa och den ska redan ha letat sig upp som nummer ett på topplistan. Men Amazon kommer att göra de stora pengarna på att sälja allt annat som går att köpa via boxen.

– Vi försöker att prissätta våra enheter så nära breakeven som det bara går. När konsumenten sen har en Fire TV i vardagsrummet, kan de köpa à la carte-innehåll, filmer, TV-program eller ett Prime-medlemskap. Vi vill tjäna pengar först när kunden verkligen använder våra produkter, inte när de köper dem, säger Kindlechefen, Dave Limp.

Förutom TV, musik och film är det även möjligt att spela spel på enheten och över 100 spel ska vara tillgängliga från start. Spelkontroll säljs dock separat. Fire TV kör den senaste versionen av Fire OS, Mojito, som är baserad på Android. Något som innebär att utvecklare enkelt ska kunna anpassa sina tjänster och spel till Fire TV.

Källor: Press, The Verge

Annons
Annons