Annons

Amazons plan för tillväxt: Fler kvinnliga säljare Amazon vill ta del av tillväxten i kvinnors företag

Amazons plan för tillväxt: Fler kvinnliga säljare

2016-08-22 12:51

Kvinnligt ägda företag växer snabbare än genomsnittet - Amazon anordnade konferens för kvinnliga entreprenörer.

I förra veckan bjöd Amazon in till konferens i företagets huvudkvarter i Seattle. Deltagarna bestod av 300 kvinnor i e-handelsbranschen, och ambitionen med träffen ska enligt Internet Retailer ha varit att få fler kvinnliga entreprenörer att sälja sina varor på Amazons marknadsplats. Amazon ska även tidigare ha bjudit in till evenemang för att locka nya säljare men detta uppges vara det första som riktar sig till en särskild grupp.

Enligt uppgifter i IR är tillväxten i företag som ägs av kvinnor omkring fem gånger så stor som hos företag i allmänhet.

Efterfrågar kvinnliga förebilder

Eventet i Seattle ska ha gästats av företagare som säljer varor i alla Amazons 25 produktsegment och enligt e-handelsjätten finns det flera fördelar med att sälja på marknadsplatsen. Bland annat kan företagaren koncentrera sig på att utveckla sitt företag eftersom Amazon tar hand om sysslor som att packa och plocka varor.

Annons
Annons
- Vi är väldigt väl anpassade för att kunna möta behoven hos kvinnliga företagare och vi försöker att låta entreprenörer definiera framgång på sina egna villkor, säger Maria Renz, Amazons vice president och teknisk rådgivare till VD:n Jeff Bezos.

En av talarna på konferensen var Marla Malcolm Beck. Hon grundade skönhetsföretaget Bluemercury som hon sålde till butikskedjan Macy’s för 210 miljoner dollar förra året. Beck ska ha hört Jeff Bezos prata om e-handel när hon studerade på Harvard Business School, och anser nu att branschen har ett stort behov av kvinnliga förebilder.

- Entreprenörskap handlar mycket om att vara en förebild. Tyvärr finns det inte så många kvinnor som har byggt stora företag som också är förebilder.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

Ökade vinsten med mer än 36 miljoner.

Annons
Annons
Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Siktar nu på minst 150 miljoner kronor.

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons
Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta