Amazons rekommendationer ofta en bra deal – för Amazon

E-handlarens rekommendationer är inte alltid de billigaste för kunden.

Att bli utvald och rekommenderad av Amazon kan vara en riktig vinstlott för säljare på marknadsplatsen. Många köpare litar också blint på e-handlarens prisrekommendationer när de söker efter en vara, men det kan bli en onödigt dyr historia.

För att bestämma vilka produkter som ska dyka upp som rekommendationer för kunderna som handlar på sajten använder sig e-handelsjätten av en algoritm. Denna ska dock inte alltid leta upp de bästa och billigaste alternativen, rapporterar nyhetssajten Propublica.

Annons

Istället ska Amazons algoritm i många fall rekommendera de produkter som är mest lönsamma för e-handelsjätten själv.

"Fokuserar inte enbart på pris"

Enligt Propublicas granskning, som bestod av 250 vanligt förekommande produkter på marknadsplatsen, hamnade Amazons egna varor eller externa säljare som betalar för Amazons tjänster, högst upp bland rekommendationerna drygt tre fjärdedelar av gångerna. Det trots att det fanns billigare alternativ att välja mellan.

Samtidigt påpekar Propublica att Amazon ofta utelämnade fraktkostnaden för sina egna produkter i jämförelsen, något som innebär att de framhävs som ännu billigare jämfört med konkurrenternas. Ofta fick kunden betala upp till 20 procent mer för de rekommenderade varorna jämfört med de billigaste.

Amazons svar på kritiken är att deras rekommendationer inte enbart fokuserar på pris men företaget vill inte gå djupare in på vilka faktorer som spelar in när deras algoritm väljer ut vad kunden ska få se.

Annons