Annons

Amazons sökmotor mer populär än Googles

Amazons sökmotor mer populär än Googles

2012-08-07 13:34

Trettio procent av alla amerikaner som ska undersöka produkter innan ett köp börjar hos Amazon, enligt en undersökning av Forrester. Amazon sägs även stå för 19 procent av all försäljning via nätet i USA, jämfört med nio procent 2001. Enligt samma undersökning har 86 procent av alla amerikaner som handlat på nätet också köpt något via Amazon.

Google som länge legat i topp när det gäller produktsök har därmed tappat sin ledning. Det är nu endast 13 procent som använder Google som sitt första stopp. En ganska anmärkningsvärd förändring sedan 2009 då Google ledde med 24 procent, mot Amazons 18 procent.

Detta är något som Google inte gärna låter gå obemärkt förbi och man har under de senaste åren jobbat med olika lösningar för att bli förstavalet bland konsumenter. Vi har tidigare skrivit om att Google flyttade ut sin tjänst Google Commerce Search och i princip gjort den gratis för användarna.

Man bytte också namn på tjänsten Google Product Search till Google Shopping, och även affärsmodell. Förändringen är att Google kommer att ta betalt av dem som vill lista sina produkter och att hela systemet kommer bli mer kommersialiserat.

Med största sannolikhet kommer Amazon att stanna kvar på toppen ett tag till som den största e-handlaren och som sökalternativ på andra sidan Atlanten. Det börjar dock röra sig bakom dem och konkurrensen ökar när det gäller möjligheter för konsumenten att söka efter produkter och även med snabba och billiga fraktalternativ.



Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Annons
Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta