Annons

Amazons stora shoppingfest slutade i besvikelse En bil kommer lastad med lite för lite

Amazons stora shoppingfest slutade i besvikelse

2018-09-12 07:00

Teknikproblem och uteblivna prenumeranter.

Medan Sveriges e-handel håller andan inför vad ett intåg av Amazon kan tänkas innebära, så har kollegorna i Australien redan börjat rycka på axlarna. När Amazon förra året gjorde sin entré i landet visste hajpen inga gränser, men det dröjde inte länge förrän bland annat landets logistikutmaningar blev uppenbara för e-handelsjätten från USA.

LÄS ÄVEN: Landet där Amazon fortfarande kämpar

I somras var det så tänkt att Amazons välkända shoppingdag, Amazon Prime Day, skulle få fart på affärerna i den avlägsna önationen. Men trots omfattande marknadsföringsinsatser uteblev den förväntade succén, rapporterar nyhetssajten Tamebay.

Enligt undersökningar som nyhetssajten har tagit del av, drabbades Amazon av bland and annat tekniska störningar under den aktuella dagen, vilket ledde till att antalet nya Prime-medlemmar blev färre än förväntat. Antalet Prime-medlemmar som valde att handla var också lägre än vad Amazon hade tänkt sig.

Annons
Annons

3,2 miljoner besök

Sedan kan man förstås fråga sig om det egentligen inte var Amazons förväntningar som var lite väl höga. E-handlaren ska nämligen under Primedagen trots allt ha ökat antalet besök i Australien med 68 procent till 3,2 miljoner. Besöken till Prime-sidorna ökade samtidigt med 324 procent och antalet som valde att testa ett gratismedlemskap i Prime under 30 dagar, ökade med 377 procent.

Enligt undersökningsföretaget Starcom, som ligger bakom Tamebays Amazonsiffror, är många i Australien missnöjda med att det Prime-erbjudande de får ta del av inte är lika omfattande som det Amazon erbjuder i USA. Bland annat ska sortimentet vara mindre, samtidigt som upplägget med fria leveranser inte gäller lika många varor.

Australiens Prime Day inleddes den 24 juli och pågick i 36 timmar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Förre vd:n avgår efter 16 år.

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

"Passar bra att jag tar mig an ett nytt uppdrag nu".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

"Krångligt att förstå vad företag förväntar sig".

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

Förändringsarbetet fortsätter.

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

"Viktigt att organisationen är förändringsbenägen".

Annons
Annons
Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Så typiskt Burde.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta