Annons

Amazons stora shoppingfest slutade i besvikelse En bil kommer lastad med lite för lite

Amazons stora shoppingfest slutade i besvikelse

2018-09-12 07:00

Teknikproblem och uteblivna prenumeranter.

Medan Sveriges e-handel håller andan inför vad ett intåg av Amazon kan tänkas innebära, så har kollegorna i Australien redan börjat rycka på axlarna. När Amazon förra året gjorde sin entré i landet visste hajpen inga gränser, men det dröjde inte länge förrän bland annat landets logistikutmaningar blev uppenbara för e-handelsjätten från USA.

LÄS ÄVEN: Landet där Amazon fortfarande kämpar

I somras var det så tänkt att Amazons välkända shoppingdag, Amazon Prime Day, skulle få fart på affärerna i den avlägsna önationen. Men trots omfattande marknadsföringsinsatser uteblev den förväntade succén, rapporterar nyhetssajten Tamebay.

Enligt undersökningar som nyhetssajten har tagit del av, drabbades Amazon av bland and annat tekniska störningar under den aktuella dagen, vilket ledde till att antalet nya Prime-medlemmar blev färre än förväntat. Antalet Prime-medlemmar som valde att handla var också lägre än vad Amazon hade tänkt sig.

Annons
Annons

3,2 miljoner besök

Sedan kan man förstås fråga sig om det egentligen inte var Amazons förväntningar som var lite väl höga. E-handlaren ska nämligen under Primedagen trots allt ha ökat antalet besök i Australien med 68 procent till 3,2 miljoner. Besöken till Prime-sidorna ökade samtidigt med 324 procent och antalet som valde att testa ett gratismedlemskap i Prime under 30 dagar, ökade med 377 procent.

Enligt undersökningsföretaget Starcom, som ligger bakom Tamebays Amazonsiffror, är många i Australien missnöjda med att det Prime-erbjudande de får ta del av inte är lika omfattande som det Amazon erbjuder i USA. Bland annat ska sortimentet vara mindre, samtidigt som upplägget med fria leveranser inte gäller lika många varor.

Australiens Prime Day inleddes den 24 juli och pågick i 36 timmar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
TH Pettersson: <nobr>E-handeln</nobr> har inte nått förväntningarna

TH Pettersson: E-handeln har inte nått förväntningarna

Både omsättningen och resultatet backar.

Annons
Annons
Miljardbolag köper varumärke och lager av konkade Top-Toy

Miljardbolag köper varumärke och lager av konkade Top-Toy

Detaljhandelsjätte ser till att danskt märke stannar i Danmark.

Lager 157 går utomlands - öppnar e-handel i Norge

Lager 157 går utomlands - öppnar e-handel i Norge

Lanseras i samband med en fysisk butik i Oslo.

Framgångsrika <nobr>e-handlare</nobr> stoppas upp av protektionism

Framgångsrika e-handlare stoppas upp av protektionism

"Påverkar särskilt svenska företag".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

KO stämmer influencern Kenza Zouiten

KO stämmer influencern Kenza Zouiten

"Håller inte med KO eftersom inläggen gjordes av helt fri vilja".

Snoop Dogg investerar i svenska betaljätten Klarna

Snoop Dogg investerar i svenska betaljätten Klarna

Byter namn till Smoooth Dogg.

Systembolaget hotar <nobr>e-handlare</nobr> med stämning

Systembolaget hotar e-handlare med stämning

"Skapar intryck av att försäljningen är laglig".

Annons
Annons
Nätbutik öppnar växlingskontor - räddar kundernas sparmärken

Nätbutik öppnar växlingskontor - räddar kundernas sparmärken

Tydligen en big deal.

Teknikmagasinet slog rekord på nätet - ökade med 27%

Teknikmagasinet slog rekord på nätet - ökade med 27%

"Går ur december med en mycket stark balansräkning".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta