Annons

Amazons stora shoppingfest slutade i besvikelse En bil kommer lastad med lite för lite

Amazons stora shoppingfest slutade i besvikelse

2018-09-12 07:00

Teknikproblem och uteblivna prenumeranter.

Medan Sveriges e-handel håller andan inför vad ett intåg av Amazon kan tänkas innebära, så har kollegorna i Australien redan börjat rycka på axlarna. När Amazon förra året gjorde sin entré i landet visste hajpen inga gränser, men det dröjde inte länge förrän bland annat landets logistikutmaningar blev uppenbara för e-handelsjätten från USA.

LÄS ÄVEN: Landet där Amazon fortfarande kämpar

I somras var det så tänkt att Amazons välkända shoppingdag, Amazon Prime Day, skulle få fart på affärerna i den avlägsna önationen. Men trots omfattande marknadsföringsinsatser uteblev den förväntade succén, rapporterar nyhetssajten Tamebay.

Enligt undersökningar som nyhetssajten har tagit del av, drabbades Amazon av bland and annat tekniska störningar under den aktuella dagen, vilket ledde till att antalet nya Prime-medlemmar blev färre än förväntat. Antalet Prime-medlemmar som valde att handla var också lägre än vad Amazon hade tänkt sig.

Annons
Annons

3,2 miljoner besök

Sedan kan man förstås fråga sig om det egentligen inte var Amazons förväntningar som var lite väl höga. E-handlaren ska nämligen under Primedagen trots allt ha ökat antalet besök i Australien med 68 procent till 3,2 miljoner. Besöken till Prime-sidorna ökade samtidigt med 324 procent och antalet som valde att testa ett gratismedlemskap i Prime under 30 dagar, ökade med 377 procent.

Enligt undersökningsföretaget Starcom, som ligger bakom Tamebays Amazonsiffror, är många i Australien missnöjda med att det Prime-erbjudande de får ta del av inte är lika omfattande som det Amazon erbjuder i USA. Bland annat ska sortimentet vara mindre, samtidigt som upplägget med fria leveranser inte gäller lika många varor.

Australiens Prime Day inleddes den 24 juli och pågick i 36 timmar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Logistikaktör laddar för BF-rekord men tillväxten saktar in

Logistikaktör laddar för BF-rekord men tillväxten saktar in

Förutspår svagare ökning än förra året.

Tekla Acs på Aim'n tog hem Årets kvinnliga stjärnskott

Tekla Acs på Aim'n tog hem Årets kvinnliga stjärnskott

Marcus Wikström på Maria Nila tog hem huvudpriset.

Blocket lanserar köpknapp - kunderna vill klicka hem bilen

Blocket lanserar köpknapp - kunderna vill klicka hem bilen

Bilförsäljningen är på väg ut på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarna Outdoorexperten och Skistart slås ihop

E-handlarna Outdoorexperten och Skistart slås ihop

Siktar på en kvarts miljard nästa år.

Prognos: BF kan nå 6,6 miljarder kronor - eller mer

Prognos: BF kan nå 6,6 miljarder kronor - eller mer

Men det blir svårt att upprepa samma tillväxtexplosion som förra året.

Modejätte intog snabbt 24 länder - nu är pengarna slut

Modejätte intog snabbt 24 länder - nu är pengarna slut

"En vacklande finansiering av bolagets starka tillväxt".

Annons
Annons
E-handlaren Pierce slog förra årets omsättning under Q3

E-handlaren Pierce slog förra årets omsättning under Q3

Satsar på video- och podcaststudio.

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta