Annons

Amazons stora shoppingfest slutade i besvikelse En bil kommer lastad med lite för lite

Amazons stora shoppingfest slutade i besvikelse

2018-09-12 07:00

Teknikproblem och uteblivna prenumeranter.

Medan Sveriges e-handel håller andan inför vad ett intåg av Amazon kan tänkas innebära, så har kollegorna i Australien redan börjat rycka på axlarna. När Amazon förra året gjorde sin entré i landet visste hajpen inga gränser, men det dröjde inte länge förrän bland annat landets logistikutmaningar blev uppenbara för e-handelsjätten från USA.

LÄS ÄVEN: Landet där Amazon fortfarande kämpar

I somras var det så tänkt att Amazons välkända shoppingdag, Amazon Prime Day, skulle få fart på affärerna i den avlägsna önationen. Men trots omfattande marknadsföringsinsatser uteblev den förväntade succén, rapporterar nyhetssajten Tamebay.

Enligt undersökningar som nyhetssajten har tagit del av, drabbades Amazon av bland and annat tekniska störningar under den aktuella dagen, vilket ledde till att antalet nya Prime-medlemmar blev färre än förväntat. Antalet Prime-medlemmar som valde att handla var också lägre än vad Amazon hade tänkt sig.

Annons
Annons

3,2 miljoner besök

Sedan kan man förstås fråga sig om det egentligen inte var Amazons förväntningar som var lite väl höga. E-handlaren ska nämligen under Primedagen trots allt ha ökat antalet besök i Australien med 68 procent till 3,2 miljoner. Besöken till Prime-sidorna ökade samtidigt med 324 procent och antalet som valde att testa ett gratismedlemskap i Prime under 30 dagar, ökade med 377 procent.

Enligt undersökningsföretaget Starcom, som ligger bakom Tamebays Amazonsiffror, är många i Australien missnöjda med att det Prime-erbjudande de får ta del av inte är lika omfattande som det Amazon erbjuder i USA. Bland annat ska sortimentet vara mindre, samtidigt som upplägget med fria leveranser inte gäller lika många varor.

Australiens Prime Day inleddes den 24 juli och pågick i 36 timmar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta