Amazons vilda sida

I förra veckan var det en hel del skriverier om hur Amazon snart skulle äntra Indien. I torsdags skedde det och Amazon tog steget in i landet med över en miljard invånare. Dock var det inte i den skala som man kanske först förväntat sig. Det handlar i dagsläget primärt om en marknadsplats som erbjuds till andra e-handlare.

De har även valt att gå under ett annat namn i Indien. Den nya sidan heter Junglee.com, vilket ska betyda vild i Hindi. Junglee skall erbjuda över 12 miljoner produkter och Amazon är mycket laddade inför denna lansering:

Annons
Annons

"Vi är glada över att ge kunderna i Indien en enda utgångspunkt på nätet där de kan handla ett brett urval av produkter som säljs av lokala och globala återförsäljare," säger Amit Agarwal, vice president Amazon.com.

Junglee kommer alltså, till en början, att främst sälja produkter via andra återförsäljare. Amazons egna produkter som Kindle-läsarna verkar de dock kränga själva. En av deras största konkurrenter i Indien ska vara företaget Flipkart som startades, 2007, av två före detta Amazon-anställda.

Amazon har tydligen inte kunnat satsa hundra procent i Indien på grund av landets olika regler som begränsar utländska "multi-brand" företag. Det känns dock ganska troligt att Amazon lär ha en plan för full etablering så fort reglerna tillåter det.

Vilket blir nästa land för Amazon

En annan sak som är intressant, gällande Amazons nya satsning, är något vi tog upp i september förra året. Det var i kombination med att Amazon öppnade sin spanska sida som en analytiker på företaget Collins Stewart namngav de länder som antogs komma efter Spanien.

Dessa var Indien, Nederländerna och Sverige. Indien har diskuterats som potentiell kandidat på flera håll då det är en marknad med enorm potential. Sverige bör inte vara ett lika attraktivt mål, för Amazon, men det är ändå intressant att en analytiker slänger sig med Sverige i samma mening som Indien, vilka nu fått sig en vild version av Amazon.

 

Annons
Annons

Källa: reuters (1)(2)

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!