American Apparel tillbaka: Har lanserat ny e-handel

Gör comeback i form av en renodlad e-handel.

I slutet av förra året gick American Apparel, som för sin marknadsföring har utsetts till Årets Sexist i Sverige, i konkurs. Trots butikens något skamfilade rykte saknades det inte intressenter som ville ge projektet en chans, och det hette bland annat att Amazon var redo att ta sig an företaget.

Nu står det klart att American Apparel är tillbaka - denna gång i form av ett renodlat e-handelsföretag. Det rapporterar bland annat nyhetssajten Multichannelmerchant.

Annons

Etisk tillverkning ska tilltala yngre?

American Apparels nya ägare, det kanadensiska klädföretaget Gildan, ska enligt uppgift än så länge endast ha återlanserat företaget i form av en e-handel. Den nya nätbutiken ligger redan uppe, och proklamerar bland annat “We’re Back … To Basics”. Sortimentet verkar bestå huvudsakligen av basplagg, som t-shirts och leggings. Produkterna ska ha märkts ut som “Globally Sourced, Ethically Made” och Multichannelmerchant spekulerar i om stämpeln är tänkt att tilltala en yngre målgrupp.

Gildan köpte American Apparel i början av året för 88 miljoner amerikanska dollar, vilket motsvarar knappt 720 miljoner kronor.

Annons