Annons

Amerikansk inredningssajt satsar på e-handel i Sverige Marcus Hartwall, Managing Director Houzz Sverige

Amerikansk inredningssajt satsar på e-handel i Sverige

2015-09-21 14:38

Houzz satsar i Sverige efter stor efterfrågan från svenska nätkonsumenter och flera e-handlare är med från start.

Teknikföretaget Houzz affärsidé är att koppla ihop husägare med experter inom hemrenovering och design. Företaget är en plattform där husägare kan få inspiration och kontakt med kunniga personer inom hem och inredning, och dessutom få tips på produkter som skulle kunna passa i ens hem, samt förstås möjlighet att köpa de här produkterna. 

E-handlare kan ladda upp bilder via profiler

I USA säljs en hel del produkter direkt från sajten, men i Europa får varje e-handlare ladda upp bilder på sina produkter via en egen profil och sedan sker själva köpet via e-handlarens egen sajt. Houzz affärsmodell ligger bland annat i att ta betalt för annonsering på sajten.

Houzz finns för närvarande i ett tiotal länder och når enligt egen uppgift ut till 35 miljoner unika användare i månaden. Företaget har planer på att expandera i Europa och lanserade nyligen en svensk webbshop. Enligt Houzz finns redan 15 000 produkter uppladdade på den svenska sidan. Enligt bolagets managing director i Sverige, Marcus Hartwall, ligger bland annat en stark lokal efterfrågan bakom att företaget väljer att expandera i just Sverige.

Annons
Annons
- Vi har redan ett starkt intresse bland svenska användare. Redan före lanseringen hade vi en aktiv, växande grupp husägare som använde Houzz för att renovera och designa sina hem. Svenska experter inom branschen var också redan aktiva på Houzz, nästan 1500 professionella aktörer har redan skapat en profil för att bygga sina varumärken, samarbeta med befintliga kunder och få kontakt med nya, säger han.

Stort intresse för Sverige utomlands

Dessutom ska resten av världen enligt företaget vara intresserade av svensk stil och svensk expertis inom heminredning och renovering.

- När det gäller den globala efterfrågan, har vi sett populariteten hos projekt som kommer från Sverige. Houzz-användare runt om i världen delar och sparar design från svenska experter, från moderna vindsvåningar i Stockholm till vackra havsvillor på Österlen. Folk är ivriga att lära sig om, köpa från och anställa talangfulla, svenska experter, säger Marcus Hartwall.

Har ni någon särskild strategi för att lyckas med lanseringen?

- Förutom att anpassa språket har vi också sett över själva användarupplevelsen för att tillgodose marknadens behov i Sverige. Vi har lagt till yrkeskategorier som "Produktdesigner" och kategorier som "Trädäck & Balkong" och "Attefallshus", med tanke på deras popularitet i Sverige. Vi tror att kombinationen av en lokal koppling och tillgången till globala Houzz kommer att skapa en givande upplevelse för både villaägare och yrkesverksamma experter i Sverige.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta