Amerikansk klädjätte öppnar butik på Zalando

Zalando och det amerikanska klädmärket GAP har tecknat ett nytt samarbetsavtal. Något som innebär att GAP kommer att öppna en egen butik inuti Zalando. Avdelningen ska öppnas sommaren 2015 och för GAP är det ett sätt att utöka närvaron i Europa.

Den amerikanska klädkedjan GAP, som även äger Banana Republic, Piperlime, Athleta och Intermix stores, har fler än 3 000 fysiska butiker världen över. De flesta av dessa finns i USA men man har även 190 egna, samt 33 franschise-butiker i Europa.

Nu planerar man att utöka sin satsning i Europa tillsammans med nätjätten Zalando. De båda har tecknat ett nytt samarbetsavtal som innebär att GAP kommer att öppna en egen butik på Zalandos e-handelssajt.

Annons

– Zalando är den mest trafikerade e-handlaren inom mode i Europa med mer än 100 miljoner besök på sajten per månad. Detta partnerskap är ett strategiskt steg som innebär att vårt varumärkes närvaro kommer att fortsätta växa på dessa marknader, säger Stefan Laban, SVP International GAP.

Kompletterande Europasatsning

Den nya GAP-avdelningen på Zalando ska lanseras sommaren 2015 och kommer att innehålla ett brett sortiment av kläder och accessoarer från deras kollektioner Gap Women, Gap Men, GapKids och babyGap.

GAP har satsat allt mer på nätet de senaste åren, något som gett resultat, och samarbetet kommer att komplettera GAP:s egen onlinetjänst i Europa som levererar till 24 länder. På Zalando ser man också fördelar med samarbetet.

– Vi arbetar ständigt med att se till att vi erbjuder våra cirka 14 miljoner aktiva kunder nya och relevanta varumärken från hela världen. GAP är ett av de mest älskade varumärkena i USA och utökar vårt sortiment, säger David Schneider, styrelsemedlem på Zalando.

Källa: Press

Annons