Amerikansk skönhetsfavorit tar sin e-handel till Sverige

Hajpat märke till den svenska marknaden.

Det amerikanska e-handelsmärket Glossier har skördat stora framgångar både i hemlandet USA och på marknader som Kanada och Storbritannien. Nu har företaget bestämt sig för att ta sig an den svenska marknaden.

"Dedikerad fanbase" i Sverige 

Det skriver PR-byrån Patriksson Communications, som har fått ansvaret för Glossiers svenska lansering, i ett pressmeddelande.

Annons

- Glossier har uppfattat en stark efterfrågan och dedikerad fanbase som gör Sverige, trots sin mindre storlek, till en av de mest intressanta marknaderna, meddelar företaget.

Glossier uppges ha ett showroom i New York, och ska ha genomfört popup-projekt på ett antal platser. Men företaget sägs fokusera på e-handeln, och marknadsför sig bland annat genom sociala kanaler.

"Det handlar mer om gemenskap"

Företaget har till exempel över en miljon följare på Instagram, och företaget lyfter gärna fram sitt "community" som en anledning till framgångarna. Glossiers grundare Emily Weiss har också etablerat bloggen Into the Gloss, som bland annat bjuder på skönhetstips och intervjuer med kända personer.

- Glossier är mer än bara produkt, det handlar mer om gemenskap. Vi har fans över hela världen som, oavsett om de har provat en Glossier-produkt eller inte, deltar och pratar varje dag - på sociala medier eller Into The Gloss. Som ett communitydrivet företag med kunden i första rummet är dessa konversationer i centrum för allt vi gör. Det är med stor förväntan vi lanserar Glossier till vårt växande community i Sverige så att de äntligen kan njuta av produkterna som de inspirerat till, säger Emily Weiss i en kommentar.

Glossier grundades år 2014 och öppnar sin e-handel för beställningar från Sverige nu i sommar. Enligt företagets svenska PR-byrå kommer hela Glossiers sortiment att finnas tillgängligt för de svenska kunderna. Glossier.com levererar för närvarande till USA, Kanada, Storbritannien och Puerto Rico.

Annons