Amerikanska distributörer massanställer inför E-julen

När årets julleveranser börjar rulla tänker FedEx och UPS inte stå med byxorna nere. I år ska de se till att julshoppare får sina paket i tid, även de som är ute i sista stund. För att lyckas ska de tillsammans säsongsanställa nästan 150 000 medarbetare.

Julleveranserna gick inte riktigt som planerat för FedEx och UPS. De amerikanska speditörerna togs på sängen av den växande e-handeln och den volym av paket som följde. Nyligen meddelade UPS att man inte tänker stå med byxorna nere ännu en gång och har investerat 175 miljoner dollar i förberedelser inför julhandeln.

De båda speditörerna gör även ytterligare ansträngningar för att årets julhandel ska flyta på utan problem. FedEx, som i sin senaste kvartalsrapport konstaterade att e-handeln gett omsättningen ett rejält lyft, planerar att säsongsanställa mer än 50 000 medarbetare för att klara av högtiden.

Annons

I förra veckan meddelade även UPS att de kommer att anställa drygt 95 000 säsongsarbetare. Nästan dubbelt som många jämfört med i julas, då man plockade in 55 000 extra medarbetare.

Julhandeln växer

FedEx säger också att man för nära dialoger med e-handlare och fysiska återförsäljare för att få en bättre inblick i vad som väntar. Nya mätningar visar samtidigt att e-handeln kommer att se en tillväxt runt 17 procent i jul jämfört med 2013, och e-handeln under julhelgen väntas stå för 8,4 procent av den totala handeln i år.

Att allt fler konsumenterna också väntar in i det sista med att lägga sin beställning gör det inte enklare för speditörerna.

– Det är finns alltid en risk när människor julhandlar den 22:e december. Den här typen av människor är helt enkelt bekväma att flörta med risken att inte få varorna i tid, säger Gregory Grudzinski, director of insights and analytics vid Catapult eCommerce.



Källor: Bloomberg, Reuters

Annons