Analysbrevet: ”Inte så höga förhoppningar”

Stark ökning på året.

Sveriges e-handlare ökade försäljningen med hela 25 procent under januari 2018, jämfört med samma period i fjol. Antalet order ökade lika myket som intäkterna, medan antalet besök steg lite saktare och slutade på 17 procent.

Även om januari ofta sägs vara årets fattigaste månad så är det faktiskt inte den sämsta e-handelsmånaden på året. Den sämsta månaden historiskt sett är faktiskt den vi är i just nu, februari.

Annons

- De senaste åren har februari varit den sämsta månaden på e-handelsåret. Med tanke på den omfattande julhandeln hade man kanske annars trott att januari skulle få den titeln. Att kunderna borde ha fått sin shoppinghunger mättad efter alla kampanjer och rea-perioder under november och december. Men det är som sagt februari som hittills bjudit på sämst försäljning, skriver Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.

Sportlovet är boven?

Analysbrevet pekar ut sportlovet som en potentiell anledning till att februari inte lyckas generera mer försäljning till e-handlarna.

- Troligen är det sportlovet som drar ut folket från stugorna och bort från e-handlandet. Och även om det numera handlas mer via mobila enheter än datorer så verkar det som att svenska folket hellre åker skidor än shoppar denna månad.

Missa inte månadens Analysbrev som ni hittar på följande länk. Ni kan även prenumerera på brevet, för att en gång i månaden få en uppdatering av hur det går för Sveriges e-handel.

Annons