Anmälningarna mot oseriösa E-handlare ökar

E-handeln ökar, men det gör även klagomålen. Under förra året anmälde tusentals kunder att de blivit lurade av oseriösa e-handlare. Främst gäller anmälningarna utländska sajter och Konsument Europa har sett en dubblering av klagomål sedan 2010.

E-handelns snabba tillväxt de senaste åren, där även ökad försäljning från utländska sajter ingår, har gjort att klagomålen ökat kraftig de senaste åren. På två år har anmälningarna till Konsument Europa dubblerats, under 2012 fick man in 2059 ärenden.

En av dem som stött på oseriösa e-handlare är Zohreh Molavi som trodde att hon köpt en märkesväska. Butiken hon handlade i såg svensk ut och erbjöd exklusiva handväskor, men i själva verket var den asiatisk, och väskan som levererades var ett billigt plagiat.

Annons

– Jag hade köpt en märkesväska och jag fick en sämre kopia som inte ens var värd hundra kronor, säger hon.

Zohreh Molavi försökte reklamera sitt köp men förgäves. Hon fick inte ens tag i företaget och gav till slut upp. Men den tråkiga upplevelsen till trots så har Zoreh inte slutat att handla på nätet, däremot så väljer hon nu etablerade butiker och kedjor.

– Jag har handlat mer under 2012 via nätet för att det har blivit enklare. Det blir kläder, skor, resor, hotell och livsmedel för det mesta. Jag storhandlar, säger Zohreh Molavi.

Luras till abonnemang

Konsument Europa som behandlar klagomål som berör utländska aktörer, manar nu till ökad försiktighet vid köp på nätet om man inte känner till företaget som ligger bakom e-handeln. Särskilt om den finns i utlandet.

– Är det ett oseriöst bolag, så kan vi inte assistera, för de är inte beredda att följa lagstiftningen, säger Erik Mattsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Han säger också att det under förra året är många som hamnat i ett abonnemang eller liknande där man inte har lyckats häva köpet. Ofta säger också kunden att de blivit lurade efter köp via sociala medier.

– Många gånger hoppar man på ett erbjudande utan att ha läst igenom exakt vad erbjudandet innebär, säger Erik Mattsson.

Utvecklingen märks även hos Allmänna reklamationsnämnden, som under förra året hjälpte tusentals nätkunder med allt från felsydda kläder till återköp av oönskade varor.

Annons

Källa: Ekot

Annons