Annons

Annonskritik mot bloggare: Är varorna sponsrade eller inte?

Annonskritik mot bloggare: "Oklart vad som är reklam"

2017-10-11 14:00

En av fyra svenskar anser bloggare är dåliga på att markera ut reklam.

Att använda sig av bloggare och andra influencers kan leda till kritik om smygreklam, och den senaste tiden har vi sett massvis på exempel där Reklamombudsmannen har fällt e-handlares och bloggares gemensamma kampanjer.

Och av allt att döma är fler fällningar att vänta. Enligt en ny undersökning, som Sveriges Annonsörer har genomfört tillsammans med Novus, tycker nämligen en fjärdedel av svenskarna att bloggare inte är tydliga med att reklammarkera innehåll och ofta är det oklart om bloggaren ifråga har skrivit ett inlägg av egen vilja, eller för att hon eller han har fått ersättning.

- Det är en tråkig utveckling för egentligen är det ganska enkelt. Om bloggaren får ersättning för att skriva om en produkt eller tjänst ska det framgå tydligt och direkt, säger Tobias Eltell, förbundsjurist hos Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Endast tre procent av personerna i undersökningen tyckte att bloggarna “i mycket stor utsträckning” reklammarkerar, men kvinnorna var något mer positiva än männen till hur bloggarna sköter sig.

Annons
Annons

Reklam uppfattas som vanliga inlägg

Den nya reklamundersökningen visade också att mottagarnas tillit till innehållet på en blogg är detsamma, oavsett om det är annonsmärkt eller inte.

- I och med att bloggares trovärdighet hos sina följare i regel är hög, förändras inte tilliten till innehållet om det framkommer tydligt att det rör sig om ett sponsrat innehåll, tvärtom kan tydliga annonsmarkeringar stärka förtroendet för en blogg, kommenterar Lin Eriksson Nordström, chef för digitala medier på Sveriges Annonsörer.

Undersökningen bygger på totalt 1078 webbintervjuer som genomfördes under september 2017. Det finns egentligen inga exakta regler för hur annonsmärkning ska se ut, men enligt Sveriges Annonsörer ska mottagaren “omedelbart och enkelt kunna identifiera innehållet som marknadsföring”.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

Slår ihop delar av verksamheten med Trademax i Helsingborg.

Annons
Annons
Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Lagret är nu up-and-running.

Emeet: Klarna lägger krutet på att förbättra hela kundresan

Med ny logga och en mjukare profil vill Klarna fokusera på hela kundresan, som exempelvis smidigare leveranser.

100-årigt miljardföretag lanserar ny <nobr>e-handel</nobr> för B2B

100-årigt miljardföretag lanserar ny e-handel för B2B

"Ett stort steg för att underlätta i kundens vardag."

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygger vidare på sitt hemimperium.

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

Annons
Annons
E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem