Annons

Annonskritik mot bloggare: Är varorna sponsrade eller inte?

Annonskritik mot bloggare: "Oklart vad som är reklam"

2017-10-11 14:00

En av fyra svenskar anser bloggare är dåliga på att markera ut reklam.

Att använda sig av bloggare och andra influencers kan leda till kritik om smygreklam, och den senaste tiden har vi sett massvis på exempel där Reklamombudsmannen har fällt e-handlares och bloggares gemensamma kampanjer.

Och av allt att döma är fler fällningar att vänta. Enligt en ny undersökning, som Sveriges Annonsörer har genomfört tillsammans med Novus, tycker nämligen en fjärdedel av svenskarna att bloggare inte är tydliga med att reklammarkera innehåll och ofta är det oklart om bloggaren ifråga har skrivit ett inlägg av egen vilja, eller för att hon eller han har fått ersättning.

- Det är en tråkig utveckling för egentligen är det ganska enkelt. Om bloggaren får ersättning för att skriva om en produkt eller tjänst ska det framgå tydligt och direkt, säger Tobias Eltell, förbundsjurist hos Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Endast tre procent av personerna i undersökningen tyckte att bloggarna “i mycket stor utsträckning” reklammarkerar, men kvinnorna var något mer positiva än männen till hur bloggarna sköter sig.

Annons
Annons

Reklam uppfattas som vanliga inlägg

Den nya reklamundersökningen visade också att mottagarnas tillit till innehållet på en blogg är detsamma, oavsett om det är annonsmärkt eller inte.

- I och med att bloggares trovärdighet hos sina följare i regel är hög, förändras inte tilliten till innehållet om det framkommer tydligt att det rör sig om ett sponsrat innehåll, tvärtom kan tydliga annonsmarkeringar stärka förtroendet för en blogg, kommenterar Lin Eriksson Nordström, chef för digitala medier på Sveriges Annonsörer.

Undersökningen bygger på totalt 1078 webbintervjuer som genomfördes under september 2017. Det finns egentligen inga exakta regler för hur annonsmärkning ska se ut, men enligt Sveriges Annonsörer ska mottagaren “omedelbart och enkelt kunna identifiera innehållet som marknadsföring”.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons

Maffiadotter öppnade e-handel som "sålde" kaffekapslar

Planer fanns även att "sälja" olivolja.

Annons
Annons
Betalbolaget: Butikerna faller medan e-handeln växer

Betalbolaget: Butikerna faller medan e-handeln växer

Gapet mellan den fysiska handeln och e-handeln ökar.

1 av 4 svenskar ska e-handla julklappar från utlandet

40 procent har inte bestämt sig för hur de ska göra.

50 000 försvunna julbrev -  PTS datorspel ska lösa problemet

50 000 försvunna julbrev - PTS datorspel ska lösa problemet

Viktigt med korrekt adress.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordiska Galleriet köper upp butikskedja

Nordiska Galleriet köper upp butikskedja

"Skapar bättre förutsättningar för utvecklingen av e-handeln".

Avier försenades - paket skickades tillbaka till Arlanda

Avier försenades - paket skickades tillbaka till Arlanda

10 dagar långt IT-fel på PostNord låg bakom.

Annons
Annons

Givmild jul när e-handlarna delar med sig

Välgörenhet för både yngre och äldre.

E-handlare talar ut om den stora lagändringen

Helgläsning: E-handlare talar ut om den stora lagändringen

Ellos, Adlibris och CoolStuff bland e-handlarna som berättar om sitt GDPR-arbete.

1
Svenska Happy Ears tar sig an USA med ny <nobr>e-handel</nobr>

Svenska Happy Ears tar sig an USA med ny e-handel

44-procentig ökning till nya nätbutiken.

Myndighet varnar:

Myndighet varnar: "Systemet med ombud är ohållbart"

Och PostNord fick inte tillstånd att sätta upp containrar i Stockholm.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Teamledare/arbetsledare Jollyrooms lager - omgående

IDUN Minerals AB söker:

E-commerce Manager

Kringla söker:

Kundtjänst (distansjobb), Elcyklar och e-handel, Kringla

Grebban söker:

Projektledare till Grebban


Annons:

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.