Annons

Annonskritik mot bloggare: Är varorna sponsrade eller inte?

Annonskritik mot bloggare: "Oklart vad som är reklam"

2017-10-11 14:00

En av fyra svenskar anser bloggare är dåliga på att markera ut reklam.

Att använda sig av bloggare och andra influencers kan leda till kritik om smygreklam, och den senaste tiden har vi sett massvis på exempel där Reklamombudsmannen har fällt e-handlares och bloggares gemensamma kampanjer.

Och av allt att döma är fler fällningar att vänta. Enligt en ny undersökning, som Sveriges Annonsörer har genomfört tillsammans med Novus, tycker nämligen en fjärdedel av svenskarna att bloggare inte är tydliga med att reklammarkera innehåll och ofta är det oklart om bloggaren ifråga har skrivit ett inlägg av egen vilja, eller för att hon eller han har fått ersättning.

- Det är en tråkig utveckling för egentligen är det ganska enkelt. Om bloggaren får ersättning för att skriva om en produkt eller tjänst ska det framgå tydligt och direkt, säger Tobias Eltell, förbundsjurist hos Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Endast tre procent av personerna i undersökningen tyckte att bloggarna “i mycket stor utsträckning” reklammarkerar, men kvinnorna var något mer positiva än männen till hur bloggarna sköter sig.

Annons
Annons

Reklam uppfattas som vanliga inlägg

Den nya reklamundersökningen visade också att mottagarnas tillit till innehållet på en blogg är detsamma, oavsett om det är annonsmärkt eller inte.

- I och med att bloggares trovärdighet hos sina följare i regel är hög, förändras inte tilliten till innehållet om det framkommer tydligt att det rör sig om ett sponsrat innehåll, tvärtom kan tydliga annonsmarkeringar stärka förtroendet för en blogg, kommenterar Lin Eriksson Nordström, chef för digitala medier på Sveriges Annonsörer.

Undersökningen bygger på totalt 1078 webbintervjuer som genomfördes under september 2017. Det finns egentligen inga exakta regler för hur annonsmärkning ska se ut, men enligt Sveriges Annonsörer ska mottagaren “omedelbart och enkelt kunna identifiera innehållet som marknadsföring”.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta