Annons

Annonskritik mot bloggare: Är varorna sponsrade eller inte?

Annonskritik mot bloggare: "Oklart vad som är reklam"

2017-10-11 14:00

En av fyra svenskar anser bloggare är dåliga på att markera ut reklam.

Att använda sig av bloggare och andra influencers kan leda till kritik om smygreklam, och den senaste tiden har vi sett massvis på exempel där Reklamombudsmannen har fällt e-handlares och bloggares gemensamma kampanjer.

Och av allt att döma är fler fällningar att vänta. Enligt en ny undersökning, som Sveriges Annonsörer har genomfört tillsammans med Novus, tycker nämligen en fjärdedel av svenskarna att bloggare inte är tydliga med att reklammarkera innehåll och ofta är det oklart om bloggaren ifråga har skrivit ett inlägg av egen vilja, eller för att hon eller han har fått ersättning.

- Det är en tråkig utveckling för egentligen är det ganska enkelt. Om bloggaren får ersättning för att skriva om en produkt eller tjänst ska det framgå tydligt och direkt, säger Tobias Eltell, förbundsjurist hos Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Endast tre procent av personerna i undersökningen tyckte att bloggarna “i mycket stor utsträckning” reklammarkerar, men kvinnorna var något mer positiva än männen till hur bloggarna sköter sig.

Annons
Annons

Reklam uppfattas som vanliga inlägg

Den nya reklamundersökningen visade också att mottagarnas tillit till innehållet på en blogg är detsamma, oavsett om det är annonsmärkt eller inte.

- I och med att bloggares trovärdighet hos sina följare i regel är hög, förändras inte tilliten till innehållet om det framkommer tydligt att det rör sig om ett sponsrat innehåll, tvärtom kan tydliga annonsmarkeringar stärka förtroendet för en blogg, kommenterar Lin Eriksson Nordström, chef för digitala medier på Sveriges Annonsörer.

Undersökningen bygger på totalt 1078 webbintervjuer som genomfördes under september 2017. Det finns egentligen inga exakta regler för hur annonsmärkning ska se ut, men enligt Sveriges Annonsörer ska mottagaren “omedelbart och enkelt kunna identifiera innehållet som marknadsföring”.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Räckesbutiken bygger nytt - första spadtaget avklarat

Räckesbutiken bygger nytt - första spadtaget avklarat

Inflyttning nästa höst.

Annons
Annons
Daniel Strömberg lämnar jobbet som VD för Delivery Hero

Daniel Strömberg lämnar jobbet som VD för Delivery Hero

"Upplever en avsaknad av att arbeta operativt i organisationen".

Miljardnäthandel i massiv dataläcka - tog sig in i kassan

Miljardnäthandel i massiv dataläcka - tog sig in i kassan

Tjuvarna lade in kod i kassan.

De internationella modejättarna stjäl den svenska marknaden

De internationella modejättarna stjäl den svenska marknaden

Zalando och Asos på frammarsch.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk <nobr>e-handlare</nobr> slår sig ihop med Amazon, Ebay och CDON

Svensk e-handlare slår sig ihop med Amazon, Ebay och CDON

Fälgaktören i internationell expansion.

Contentbyrå massrekryterar - de får nya jobb

Contentbyrå massrekryterar - de får nya jobb

Ska bland annat skapa innehåll åt Klarna.

Ny app ska lösa problemet med tomma lastbilar

Ny app ska lösa problemet med tomma lastbilar

Och rädda miljön.

Annons
Annons
Rebel Walls slog 28 miljoner - lanserar italiensk sajt

Rebel Walls slog 28 miljoner - lanserar italiensk sajt

Språk nummer 14 för tapetproffset från Borås.

<nobr>E-handlare</nobr> stänger tre fysiska butiker - satsar på flaggskepp

E-handlare stänger tre fysiska butiker - satsar på flaggskepp

"200 kvadratmeter av lyxig butiksupplevelse".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB

eValent Group AB söker:

Säljare av e-handelslösningar


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta