Annons

Annonskritik mot bloggare: Är varorna sponsrade eller inte?

Annonskritik mot bloggare: "Oklart vad som är reklam"

2017-10-11 14:00

En av fyra svenskar anser bloggare är dåliga på att markera ut reklam.

Att använda sig av bloggare och andra influencers kan leda till kritik om smygreklam, och den senaste tiden har vi sett massvis på exempel där Reklamombudsmannen har fällt e-handlares och bloggares gemensamma kampanjer.

Och av allt att döma är fler fällningar att vänta. Enligt en ny undersökning, som Sveriges Annonsörer har genomfört tillsammans med Novus, tycker nämligen en fjärdedel av svenskarna att bloggare inte är tydliga med att reklammarkera innehåll och ofta är det oklart om bloggaren ifråga har skrivit ett inlägg av egen vilja, eller för att hon eller han har fått ersättning.

- Det är en tråkig utveckling för egentligen är det ganska enkelt. Om bloggaren får ersättning för att skriva om en produkt eller tjänst ska det framgå tydligt och direkt, säger Tobias Eltell, förbundsjurist hos Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Endast tre procent av personerna i undersökningen tyckte att bloggarna “i mycket stor utsträckning” reklammarkerar, men kvinnorna var något mer positiva än männen till hur bloggarna sköter sig.

Annons
Annons

Reklam uppfattas som vanliga inlägg

Den nya reklamundersökningen visade också att mottagarnas tillit till innehållet på en blogg är detsamma, oavsett om det är annonsmärkt eller inte.

- I och med att bloggares trovärdighet hos sina följare i regel är hög, förändras inte tilliten till innehållet om det framkommer tydligt att det rör sig om ett sponsrat innehåll, tvärtom kan tydliga annonsmarkeringar stärka förtroendet för en blogg, kommenterar Lin Eriksson Nordström, chef för digitala medier på Sveriges Annonsörer.

Undersökningen bygger på totalt 1078 webbintervjuer som genomfördes under september 2017. Det finns egentligen inga exakta regler för hur annonsmärkning ska se ut, men enligt Sveriges Annonsörer ska mottagaren “omedelbart och enkelt kunna identifiera innehållet som marknadsföring”.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Caliroots ska maximera online och offline med ny digital butik

Caliroots ska maximera online och offline med ny digital butik

Andreas Koschnike utlovar superomnibutik.

Annons
Annons
Smilebutiken dubblade e-handeln - nådde 15 miljoner

Smilebutiken dubblade e-handeln - nådde 15 miljoner

Införandet av "livstids öppet köp" ledde till att returerna minskade med 20 procent.

1
Odd Molly slog rekord i <nobr>e-handeln</nobr> - står nu för 40%

Odd Molly slog rekord i e-handeln - står nu för 40%

"Jag är övertygad om att det är rätt tillfälle".

Ny e-handelsskola fick 200 anmälda direkt

Ny e-handelsskola fick 200 anmälda direkt

Ska vara gratis och öppen för alla e-handlare.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord avslöjar kryphålen kring den nya Kinaavgiften

PostNord avslöjar kryphålen kring den nya Kinaavgiften

"Gåvor" och Luxemburg.

6
Lyko får finsk <nobr>e-handel</nobr> och nytt automatlager i Sverige

Lyko får finsk e-handel och nytt automatlager i Sverige

Lägger 85 miljoner på det nya centrallagret.

Royal Design rekryterar Clas Ohlsons marknadschef

Royal Design rekryterar Clas Ohlsons marknadschef

"En av Sveriges främsta marknadschefer".

Annons
Annons
PostNords Kinaavgift blir 75 kronor

PostNords Kinaavgift blir 75 kronor

Hundratusentals paket kommer inte att hämtas ut.

5
Apoteket inför hemleverans inom två timmar - dygnet runt

Apoteket inför hemleverans inom två timmar - dygnet runt

E-handeln ökade med 40 procent under 2017.

Här är nystartade <nobr>e-handlares</nobr> favoritbransch

Här är nystartade e-handlares favoritbransch

E-handlarnas favorit när de startar butik.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

Campadre söker:

Modeintresserad och formsäker grafisk formgivare till webbproduktion


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta