Ännu en rival öppnar butik på Alibabas marknadsplats

Om du inte kan slå dem, gå med dem, så verkar kinesiska Tencent resonera. Nätjätten är nu nästa stora konkurrent att slå upp portarna till en butik på Alibabas marknadsplats, Tmall.com.

Om du tyckte det var lite oväntat att Amazon öppnade en butik på Alibabas marknadsplats, Tmall.com, då blir du nog lite lätt förvånad ännu en gång. Den här gången är det Internetjätten Tencent som slår upp portarna till sin butik på samma marknadsplats.

De båda jättarna ska ha en spänd relation till varandra då de båda växt sig stora inom olika branscher, Alibaba inom e-handel och Tencent inom spel och sociala plattformar. På senare tid har de dock möts i mitten då båda är ute efter sin del av den mobila handeln och online-betalningar.

Annons

I butiken har Tencent listat produkter under sina egna varumärken, främst teknikrelaterade. Och att de valt att öppna en butik på Tmall är ganska konstigt då de båda rivalerna ska ha gett varandra en rad lågvattenmärkta tjuvnyp de senaste åren.

Ska utmana Alibaba

Tencent rankades i oktober 2014 som det femte största Internetföretaget i världen efter Google, Amazon, Alibaba samt Ebay, och är aktiva inom en rad olika områden som massmedia, underhållning, och Internettjänster.

Deras verksamheter spänner från sociala nätverk och webbportaler till e-handel och onlinespel. Bland annat erbjuder man meddelandetjänster som Tencent QQ och WeChat som under förra året öppnade upp för e-handel inuti appen.

Man har även inlett ett e-handelssamarbete med Baidu och konglomeratet Wanda Group för utmana Alibabas dominans i Kina.

 

Källa: Tech in Asia

Annons