Annons

Ännu ett stortapp för fysisk handel - klarar inte hyresnivån Tomma butikslokaler när kunderna vänder sig till nätet

Ännu ett stortapp för fysisk handel - klarar inte hyresnivån

2018-11-08 15:22

Den fysiska modehandeln backar igen.

När september var över och Svensk Handels modeavdelning Svensk Handel Stil skulle sammanfatta månaden, fanns det inte mycket positivt att visa upp. Både kläder och skor minskade i försäljning och hoppet ställdes till att resten av hösten skulle föra med sig sämre väder och bättre försäljning.

LÄS ÄVEN: Modehandeln tappar - "mustiga" färger ska få fart på säljet

"Blev trots allt minussiffror"

Nu står det klart att även oktober blev en besvikelse för den fysiska modehandeln. Skoförsäljningen minskade med 6,6 procent och klädförsäljningen backade samtidigt med 3,7 procent.

Annons
Annons
- Det blev trots allt minussiffror i oktober. Utvecklingen i september var svag och jämförelsemånaden oktober förra året visade en minskning på 5,6 procent för klädförsäljningen och hela 9,6 procent för skor, vilket borde ha gett en bättre utveckling, vilket överraskade mig, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil, i ett pressmeddelande.

Som anledningar till den fysiska handelns kräftgång lyfter Svensk Handel fram den ökande e-handeln, det varma sommarvädret och att Black Friday är i antågande. Det sistnämnda kan ha fått konsumenterna att hålla tillbaka på inköpen.

E-handeln förbättrade situationen

Men samtidigt har e-handeln räddat situationen något. Hade e-handeln inte räknats med i siffrorna hade nämligen utvecklingen sett ännu bistrare ut, skriver branschorganisationen.

- Det här är något som också fastighetsbranschen måste börja förhålla sig till. Modebranschen klarar inte den generella hyresnivån som råder idag, avslutar Mikael Sandström.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta