Anrik butikskedja återuppstår på nätet efter konkurs

Efter 88 år stängde BHS i augusti sina butiker men nu tar den brittiska kedjan nya tag på nätet.

I april tvingades butikskedjan British Home Stores, vanligen förkortat till BHS, i konkurs efter 88 år. Kedjan sålde främst kläder och hushållsartiklar och har haft sina butiker på finare adresser och i köpcentrum. I slutet av augusti stängdes den sista butken efter att man misslyckats med att hitta en ny köpare, åtminstone till hela bolaget.

Kedjans onlinehandel, franchiseverksamhet och BHS varumärke fångades däremot upp av den qatariska detaljhandelskoncernen Al Mana som i samband med köpet bildade BHS International. Något som innebär att den kraschade kedjan nu återuppstår, fast enbart på nätet, rapporterar Vogue.

Annons

Från 11 000 till 84 anställda

BHS.com kommer att relanseras den 29 september och ska inledningsvis sälja inredningsprodukter men planerar att utöka med bland annat kläder och köksutrustning senare i år.

När butikskedjan klappade ihop hade BHS drygt 11 000 anställda men den nya online-verksamheten kommer enbart att sysselsätta 84 medarbetare. David Anderson, VD för nybildade BHS International, ser fram emot lanseringen.

– Vi är glada över att kunna relansera detta ikoniska varumärke i Storbritannien. BHS hade en trogen kundkrets med cirka 1,2 miljoner brittiska konsumenter som handlat från oss på nätet, och till vår nystart har vi lyckats säkra många av de produkter som de gillade mest, säger David Anderson.

Annons