Anrik skjorttillverkare ska ta nästa kliv på nätet

Oscar of Sweden ska öka lönsamhet och försäljning med en storsatsning på sin e-handel.

Sommaren 2013 rullade skjorttillverkaren Eton ut sin första nätbutik, en satsning som slagit väl ut. Nu rapporterar Teko.se att en annan anrik skjortfabrik är i full färd med en liknande satsning, nämligen Oscar of Sweden i Borås.

Företaget som i år fyller 67 år köptes under 2015 upp av den estländska skjorttillverkaren Sangar, och med en ny VD på plats ska man nu lyfta verksamheten ytterligare ett snäpp. Något man ska göra med hjälp av nätet.

Annons

– Satsningen på en egen nätbutik är en självklarhet om vi ska kunna vara med och konkurrera på den tuffa modemarknaden. Nätet är en viktig väg i framtiden för oss att få fler kunder. Vi ser att antalet besökare ökar för varje månad och vi jobbar intensivt med att göra sajten ännu mer attraktiv, säger Stefan Georgsson, VD för Oscar of Sweden.

Ska öka exporten

Oscar of Sweden räknar med en omsättning runt 40 miljoner kronor under innevarande verksamhetsår, en siffra som ska stiga ytterligare de kommande åren.

För att lyckas med det behöver företaget nå fler kunder. Både i Sverige och genom att öka exporten.

– I dagsläget finns vi bland annat i Norge, England, Irland, Kanada och Finland. Nu tittar vi på att gå in i främst Tyskland och Polen, länder med över 120 miljoner invånare. Här finns en stor potential för våra kvalitetsskjortor, säger Stefan Georgsson.

Annons