Antalet brev som försvinner i posten ökar

Brev som kommer bort i posten blir allt vanligare. Anmälningarna som trillat in hos Post- och telestyrelsen har ökat med en fjärdedel jämfört med samma period förra året. Något som även märkts av bland e-handlare i vårt forum.

Under årets första sju månader har närmare 6800 personer i Sverige kontaktat Post- och telestyrelsen om brev som kommit bort. Under samma period 2011 var det drygt 5400, en ökning med en fjärdedel.

Post- och telestyrelsen gjorde i januari i år en konsument-undersökning som även visade att hälften av alla tillfrågade fått någon annans post i brevlådan de senaste tre månaderna.

Annons

Posten som delar ut närmare 90 procent av alla brev i landet har också fått ta emot kundsynpunkter. Under 2011 tog man emot närmare 35 000 klagomål, en ökning med 45 procent jämfört med året innan.

– Det beror på de problem vi haft i vissa delar av Stockholmsområdet som haft en viss uppmärksamhet kring sig. Och där vi under alldeles för lång tid inte lyckats komma till rätta med problemet, säger Per Ljungberg, presschef på Posten.

E-handlare drabbade

Posten har under de senaste åren fått göra stora nedskärningar på grund av att antalet brev som skickas minskat betydligt. Något som många brevbärare fått känna av, och de säger att deras arbetsbörda ökat och att de idag har fler hus och större områden som de delar ut post till. Något som kan förklara att felen blir allt fler.

– Om man känner sig stressad och har mycket att göra då är det klart att det lätt kan bli fel. Eller om man är ute väldigt länge och delar post så hinner man bli ganska trött till slut och då är det en större risk att det blir fel, säger brevbäraren Jens-Hugo Nyberg till Sveriges Radio.

På posten säger man att minskningen av antalet brev som skickas har krävt omstruktureringar, och att det är en oerhört liten del av breven som faktiskt försvinner

– Om man samtidigt ser att vi delar ut post till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag varje dag, så är det nog näst intill omöjligt att få 100 procent nöjda kunder även om man naturligtvis strävar efter det, säger Postens presschef Per Ljungberg.

Men faktum kvarstår att antalet brev som skickas minskar, men ändå ökar klagomålen. Även i vårt forum har vi märkt att det diskuteras en hel del kring detta fenomen. Sommaren 2012 verkar ha drabbat många, särskilt när det gäller paket som skickats som vanligt brev.

Annons

Källa: Sveriges Radio

Annons