Annons

Antalet försvunna paket ökade med 50% på ett år Färre klagomål till PostNord

Antalet försvunna paket ökade med 50% på ett år

2018-04-16 11:35

Breven blir färre men klagomålen blir fler.

Under 2017 ökade antalet reklamationer som gällde saknade brev och paket med 50 procent från året innan. Det meddelar Post- och telestyrelsen (PTS), som i dag släpper sin årliga granskning av postverksamheten i Sverige.

"Behöver ställa om sin verksamhet"

Precis som tidigare år, konstaterar PTS att det finns brister i PostNords och Brings verksamheter - vilket man kopplar ihop med att brevvolymerna fortsätter att minska. Sedan år 2000 ska brevvolymen i Sverige ha minskat med nära 36 procent.

LÄS ÄVEN: PTS finner flera brister hos Bring och PostNord

- Postoperatörerna behöver ställa om sin verksamhet i takt med att användarnas beteende och behov ändras. Det är viktigt att detta sker på ett hållbart och tillförlitligt sätt, säger Olof Bjurö, chef för PTS postavdelning, i ett pressmeddelande.

Under 2017 ska både PostNord och Bring, som för övrigt nu har sålt verksamheten Citymail, båda ha sett en ökning i antalet klagomål. Att många av klagomålen rör just saknade och skadade försändelser, ser PTS som en “illavarslande trend”.

LÄS ÄVEN: Brings plan: Ska bli bäst i Sverige på e-handelsleveranser

Annons
Annons
- Det är viktigt att postoperatörerna tar frågan på allvar och genomför åtgärder för att höja kvaliteten. Från PTS sida behöver vi också fortsätta vidta åtgärder för att säkerställa tillförlitligheten inom postsektorn, säger Olof Bjurö, och fortsätter:
- I de nya tillståndsvillkoren för bland annat Postnord och Bring Citymail skärps därför kvalitetskraven. Vi kommer utvärdera om dessa krav räcker, eller om det behövs ytterligare åtgärder för att höja kvaliteten.

Klagomålen på Bring ökade mest

För att komma till rätta med de försvunna försändelserna har PTS tillsammans med postföretagen lanserat ett så kallat adressforum, som enligt ett pressmeddelande ska “arbeta med adresseringsfrågor”. PTS har också undersökt PostNords höjda portopriser, som vi har berättat om tidigare. Myndigheten har kommit fram till att prishöjningen på ett rimligt sätt återspeglar de kostnader PostNord har för att tillhandahålla tjänsten.

LÄS ÄVEN: Här är PostNords nya e-handelspriser

Totalt under 2017 fick PTS in 2 554 klagomål, vilket kan jämföras med 2 520 klagomål året innan. Det senaste året har klagomålen till PostNord minskat, samtidigt som klagomålen till Bring Citymail har ökat.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta