Antalet försvunna paket ökade med 50% på ett år

Breven blir färre men klagomålen blir fler.

Under 2017 ökade antalet reklamationer som gällde saknade brev och paket med 50 procent från året innan. Det meddelar Post- och telestyrelsen (PTS), som i dag släpper sin årliga granskning av postverksamheten i Sverige.

"Behöver ställa om sin verksamhet"

Precis som tidigare år, konstaterar PTS att det finns brister i PostNords och Brings verksamheter - vilket man kopplar ihop med att brevvolymerna fortsätter att minska. Sedan år 2000 ska brevvolymen i Sverige ha minskat med nära 36 procent.

Annons

LÄS ÄVEN: PTS finner flera brister hos Bring och PostNord

- Postoperatörerna behöver ställa om sin verksamhet i takt med att användarnas beteende och behov ändras. Det är viktigt att detta sker på ett hållbart och tillförlitligt sätt, säger Olof Bjurö, chef för PTS postavdelning, i ett pressmeddelande.

Under 2017 ska både PostNord och Bring, som för övrigt nu har sålt verksamheten Citymail, båda ha sett en ökning i antalet klagomål. Att många av klagomålen rör just saknade och skadade försändelser, ser PTS som en “illavarslande trend”.

LÄS ÄVEN: Brings plan: Ska bli bäst i Sverige på e-handelsleveranser

- Det är viktigt att postoperatörerna tar frågan på allvar och genomför åtgärder för att höja kvaliteten. Från PTS sida behöver vi också fortsätta vidta åtgärder för att säkerställa tillförlitligheten inom postsektorn, säger Olof Bjurö, och fortsätter:

- I de nya tillståndsvillkoren för bland annat Postnord och Bring Citymail skärps därför kvalitetskraven. Vi kommer utvärdera om dessa krav räcker, eller om det behövs ytterligare åtgärder för att höja kvaliteten.

Klagomålen på Bring ökade mest

För att komma till rätta med de försvunna försändelserna har PTS tillsammans med postföretagen lanserat ett så kallat adressforum, som enligt ett pressmeddelande ska “arbeta med adresseringsfrågor”. PTS har också undersökt PostNords höjda portopriser, som vi har berättat om tidigare. Myndigheten har kommit fram till att prishöjningen på ett rimligt sätt återspeglar de kostnader PostNord har för att tillhandahålla tjänsten.

LÄS ÄVEN: Här är PostNords nya e-handelspriser

Annons

Totalt under 2017 fick PTS in 2 554 klagomål, vilket kan jämföras med 2 520 klagomål året innan. Det senaste året har klagomålen till PostNord minskat, samtidigt som klagomålen till Bring Citymail har ökat.

Annons