Annons

Antalet nätbutiker ökade bara med 1 procent

Antalet nätbutiker ökade bara med 1 procent

2019-02-20 13:32

Inte tillkommit så få sedan 2008.

Igår kom PostNords årliga E-barometersrapport som presenterade ett starkt e-handelsår. Den svenska e-handeln omsätter nu 77 miljarder kronor vilket motsvarar 9,8 procent av den totala detaljhandeln. Enligt Ehandel.se Analytics var den totala intäktsökningen inom e-handeln 14 procent under fjolåret.

– Under 2018 stod e-handelsförsäljningen för all tillväxt i sällanköpsvaruhandeln och tog försäljningsandelar från de fysiska butikerna, sa PostNord i en tidigare kommentar.

LÄS ÄVEN: Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"

Nu redogör Svea ekonomi tillsammans med Payson för att e-handeln fortsätter att öka, med en procent, samtidigt som detaljhandeln backar, med fem procent, under det gångna året. Det framkommer i rapporten E-termometern, som de båda företagen tillsammans har satt ihop. Analysen baseras på data från Allabolag och gjordes genom att mäta antalet nystartade företag inom e- handeln och detaljhandeln.

Annons
Annons

Kunder förväntar sig webbutiker

Enligt E-handelstermometern startades det totalt 2 232 e-handelsbutiker under 2018. Vi kan även se att 2010 var det bästa året både för den fysiska handeln, +44 procent, och e-handeln, +51 procent. Året efter landade den fysiska handeln på -4 procent men e-handeln fortsatte att öka med 37 procent. Sedan 2008 har den fysiska handeln ökat och minskat under åren, medan e-handeln hela tiden ökat. 

– Köpmodellen har på kort tid kastats om i grunden. Det första steget i köpprocessen är numera att söka efter produkten online och de fysiska butikerna besöks först när man vill bekanta sig närmare med varan, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi, i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Det finns flera anledningar till att butikernas utveckling ser ut som de gör. Även fast man driver en fysisk butik, förväntar sig kunderna att företaget ska ha en hemsida där man kan se produkterna.

Men att e-handeln ökar och de fysiska butikerna minskar är inget nytt. Det som dock är oväntat är att e-handeln aldrig haft en så liten tillväxtsiffra som förra året. Trots att den fortfarande ligger på plus. 

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Annons
Annons
Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta