Antalet nätbutiker ökade bara med 1 procent

Inte tillkommit så få sedan 2008.

Igår kom PostNords årliga E-barometersrapport som presenterade ett starkt e-handelsår. Den svenska e-handeln omsätter nu 77 miljarder kronor vilket motsvarar 9,8 procent av den totala detaljhandeln. Enligt Ehandel.se Analytics var den totala intäktsökningen inom e-handeln 14 procent under fjolåret.

– Under 2018 stod e-handelsförsäljningen för all tillväxt i sällanköpsvaruhandeln och tog försäljningsandelar från de fysiska butikerna, sa PostNord i en tidigare kommentar.

Annons

LÄS ÄVEN: Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"

Nu redogör Svea ekonomi tillsammans med Payson för att e-handeln fortsätter att öka, med en procent, samtidigt som detaljhandeln backar, med fem procent, under det gångna året. Det framkommer i rapporten E-termometern, som de båda företagen tillsammans har satt ihop. Analysen baseras på data från Allabolag och gjordes genom att mäta antalet nystartade företag inom e- handeln och detaljhandeln.

Kunder förväntar sig webbutiker

Enligt E-handelstermometern startades det totalt 2 232 e-handelsbutiker under 2018. Vi kan även se att 2010 var det bästa året både för den fysiska handeln, +44 procent, och e-handeln, +51 procent. Året efter landade den fysiska handeln på -4 procent men e-handeln fortsatte att öka med 37 procent. Sedan 2008 har den fysiska handeln ökat och minskat under åren, medan e-handeln hela tiden ökat. 

– Köpmodellen har på kort tid kastats om i grunden. Det första steget i köpprocessen är numera att söka efter produkten online och de fysiska butikerna besöks först när man vill bekanta sig närmare med varan, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Det finns flera anledningar till att butikernas utveckling ser ut som de gör. Även fast man driver en fysisk butik, förväntar sig kunderna att företaget ska ha en hemsida där man kan se produkterna.

Men att e-handeln ökar och de fysiska butikerna minskar är inget nytt. Det som dock är oväntat är att e-handeln aldrig haft en så liten tillväxtsiffra som förra året. Trots att den fortfarande ligger på plus. 

Annons