Expertens tips: Anton Nilsson om Webhallens butiksstrategi

Webhallens marknadschef Anton Nilsson ger sina bästa tips på hur man som e-handlare bygger upp sitt varumärke med hjälp av fysiska butiker.

I en tid när både traditionella e-handlare och fysiska butiker arbetar på att utveckla sitt omnikanalskoncept, finns det de som har kommit längre än andra. Bland de e-handelsaktörer som utmärkt sig genom att satsa mycket på fysiska butiker står Webhallen ut i mängden.

Tidigare i höstas berättade Webhallen att de för närvarande öppnar en butik i månaden, och att planen är att ha ett nät med 30 butiker vid årets slut. Bolagets VD Wilhelm Sporrong har också ifrågasatt om det överhuvudtaget går att driva bra e-handel utan fysiska butiker.

Annons

Men hur gör man då för att driva bra e-handel med fysiska butiker? Vi bad Webhallens marknadschef Anton Nilsson att dela med sig av sina bästa tips. Varsågoda!

1. Anpassa butikerna efter verkligheten online

Man får inte tappa bort sig själv. Och är man, som Webhallen, e-handlare i botten så tycker Anton Nilsson att det är viktigt att man är tydlig med det utåt. Samma linje är bland andra Royal Design också inne på, vilket är anledningen till att företaget kallar sina butiker Royaldesign.se och inte Royal Design.

- Det får inte bli tvärt om, att man anpassar sin e-handel efter butikerna, säger Anton Nilsson.

2. Satsa på ett stort sortiment med hög tillgänglighet och snabb expediering

Det är enligt Anton Nilsson viktigt att butiken har ett stort sortiment och många varor på lager.

- I stället för flashiga installationer bör man satsa på att ha så många produkter lagerförda som möjligt. Kunden ska kunna droppa in och köpa vad den behöver, utan att behöva förbeställa produkten, säger han.

3. Undvik element i butiken som gör sig bättre online

Vissa butiksupplägg passar helt enkelt bättre på nätet, enligt Anton Nilsson.

- Det kan till exempel handla om utökad exponering av varor, specifikationer och produkttexter, förklarar han.

4. Villkor, priser och kampanjer bör alltid vara synkade mellan kanalerna

- Åtminstone i så stor utsträckning som det är möjligt, säger Anton Nilsson. 

Annons

Att butikerna och e-handeln måste ha samma priser och villkor har även flera andra omnikanalsaktörer varit inne på. Den senaste tiden har bland annat flera elektronikkedjor investerat i digitala prislappar som uppdateras i realtid.

5. Se inte fysiska lägen som enbart pick up-points

Även om en stor del av det som hämtas upp i Webhallens fysiska butiker har handlats på nätet, vill företaget att även de som endast besöker den fysiska affären får en bra köpupplevelse. Utöver de fysiska butikerna har Webhallen även satsat på att öppna bland annat ett café med e-sportbar, något som förstås också ska tilltala kunderna i den fysiska världen.

- Butiken måste kunna stå på sina egna ben, sammanfattar Anton Nilsson.

Läs även tidigare delar i Expertens tips:
Jonas Carlström kan allt om Facebook-annonsering
Svärdson vet hur man lägger upp frakten
Richardsson om hur du lyckas med pop-up

Annons